VolkerWessels integreert BIM en GIS

VolkerWessels integreert BIM en GIS

Toegevoegde waarde voor alle infrastructurele projecten

Bouwbedrijf VolkerWessels zette de afgelopen jaren grote stappen bij het inzetten van BIM en GIS in infrastructurele bouwprojecten. Jeroen Tishauser, informatiemanager bij het Infra Competence Centre van deze onderneming, vertelt over de bevindingen.

Door Karin Teuling

Jeroen Tishauser, informatiemanager bij het Infra Competence Centre van VolkerWessels: “We zagen de meerwaarde van de integratie van BIM en GIS direct.”

Voor VolkerWessels, bekend van infrastructurele projecten als SAAOne (wegverbreding A1-A6 met het aquaduct in de A1 en de bekende grote spoorbrug), de N18 en de Amstelveenlijn, is BIM al een decennium lang een begrip. In 2010 verving het bouwbedrijf zijn 2D-tekeningen door een 3D-Bouwwerk Informatie Model (BIM) als basis voor het ontwerp. Sindsdien maakte het grote stappen, waaronder de integratie van BIM met een GIS. Aanleiding hiertoe was dat projectmedewerkers individueel losse informatie downloadden en implementeerden in een eigen omgeving. Communicatie over deze informatie bleek schaars, waardoor er vaak dubbel werk werd verricht en er van verschillende bronnen gebruik werd gemaakt. Er werd een GIS-loket in het leven geroepen dat alle projecten van gestandaardiseerde kaartlagen voorziet. Tishauser: “Op die manier hoeven we niet elke keer het wiel opnieuw uit te vinden, maar hebben we één locatie waar ondergronden en topografieën als kadastergegevens, kabels en leidingen samenkomen. Alles gaat via dit centrale loket. Dat is voor ons de grootste winst.”

Het belang van GIS
GIS is een belangrijke speler geworden voor VolkerWessels’ basisinformatie en het bedrijf maakte daarom het GIS-loket leidend voor al zijn projecten. Tishauser: “Voorafgaand aan een bouwproject zijn er veel vragen. Waar liggen de (bestaande) objecten? Hoe zit het met grenzen? Waar zijn boringen en onderzoeken uitgevoerd? GIS kan een heel groot gebied inzichtelijk maken, wat voor projecten rondom infrastructuur ideaal is. Denk aan transportroutes, logistiek, bereikbaarheid en omleidingen tijdens de bouwperiodes.”

VolkerWessels heeft een GIS-loket in het leven geroepen dat alle projecten van gestandaardiseerde kaartlagen voorziet, zodat dubbel werk wordt voorkomen.

Geen aha-erlebnis
De integratie tussen BIM en GIS verliep geheel organisch. “Er was geen aha-erlebnis”, zegt Tishauser. “We werden niet getriggerd door een fout, alleen door inefficiëntie en informatie-verantwoordelijkheid. We zagen de meerwaarde van het systeem direct. Er waren geen enorme faalkosten waardoor we dachten dat we hierin moesten investeren. We hebben juist faalkosten ontweken door de interactie op te zoeken.”

Integratie van systemen
“We zijn afgestapt van het idee dat we alles in één model willen hebben. In plaats daarvan werken we aan een integratie van systemen”, aldus Tishauser. VolkerWessels wil dus geen zaligmakend 3D-model waar alles in zit. Er zijn relaties gelegd met verschillende systemen zodat ze kunnen visualiseren, simuleren en animeren en er zijn relaties gelegd met ArcGIS, dat de benodigde omgevingsinformatie naar boven haalt. Tishauser vervolgt: “We laten de data bij de bron en leggen koppelingen. De kracht hiervan is dat de informatie op de plaats blijft waar de kwaliteit wordt geborgd. Het GIS-loket zorgt voor updates, waardoor data altijd actueel zijn. Het heeft ons vooral veel consistentie gebracht. We voorkomen dubbel werk.”

Voor de koppeling met ArcGIS heeft VolkerWessels direct contact met Esri. Tishauser: “Wij bespreken onze wensen, de huidige (on)mogelijkheden en delen onze visie. We zien een enorme welwillendheid om te helpen en te ondersteunen en juist dat te ontwikkelen wat we nodig hebben in de koppeling van BIM en GIS.”

De toegevoegde waarde van GIS aan BIM is bij VolkerWessels onder andere heel groot gebleken bij grote, lineaire infraprojecten.

Toegevoegde waarde
Infra is bij voorbaat al een langgerekt project. Het bestrijkt meerdere soms zelfs tientallen kilometers. Een project van VolkerWessels kan een nieuwe weg van twee kilometer, maar ook een snelweg van vijftig kilometer omvatten. Een wegverbreding bijvoorbeeld is volgens Tishauser niet inzichtelijk te maken met een ‘simpel BIM-modelletje’. Er zijn meerdere kaarten nodig die tonen hoe omleidingsroutes lopen en hoe het verkeer gaat. De toegevoegde waarde van GIS aan BIM is volgens Tishauser meer dan een feestje voor alleen grote lineaire infraprojecten. “Voor de omgevingssituatie is GIS heel erg nuttig. Wanneer een ontwerper alleen naar een 3D-model kijkt en niet naar de omgeving, is het alsof hij met oogkleppen op door zijn eigen project loopt.”

Karin Teuling is freelance tekstschrijver.
Delen op facebook
Facebook
Delen op linkedin
LinkedIn
Delen op twitter
Twitter
Scroll naar top