Regeren is vooruitzien, maar kijken naar een statische maquette of kaart is heel wat anders dan de toekomst zelf beleven of uitproberen. De levensechte virtuele werkelijkheid van Geomagine Technologie helpt overheden en organisaties bij het slim plannen, ontwikkelen en verbeteren van onze samenleving en is dé innovatieve troefkaart van startup Geodan Go, een nieuwe dochteronderneming van Geodan.
Hoe ziet een buurt eruit waarin mensen zich veilig voelen? Welke plek kiezen inwoners voor een nieuwe fietstunnel en waar moet de rondweg komen die het mobiliteitsprobleem oplost én tegelijk voor minder fijnstofuitstoot zorgt? Bij het ontwikkelen van onze samenleving stellen we ons tal van doelen. En het liefst zouden willen we vandaag al weten hoe onze plannen en beslissingen over tien jaar uitpakken…
Reality check!
‘Vandaag door het centrum van een middelgrote plaats wandelen zoals die in 2019 of 2049 functioneert, lijkt misschien science fiction, maar dat is het allerminst’, zegt Ed Fennema mede-directeur van Geodan Go: ‘Dankzij de door ons ontwikkelde Geomagine Technologie, kunnen overheden en burgers met elkaar de toekomst levensecht en veilig uitproberen. Een unieke en innovatieve werkwijze om samen en sneller tot breed gedragen beslissingen met een lager risico te komen.’
De werkelijkheid injecteren
‘Voorspelen om te voorspellen’, vat Fennema de kern van de toepassing en techniek samen. En dat in een virtuele omgeving die voelt, ruikt en klinkt als de wereld om ons heen. ‘Data rondom bijvoorbeeld lucht, verkeer, mensen, energieverbruik, geldstromen, vervoer en het weer: alle relevante variabelen en onderdelen uit een levende omgeving, kunnen worden ‘geïnjecteerd’ in de speelbare 3D-versie van de werkelijkheid.’
Zoveel problemen, zoveel toepassingen
Geomagine Technologie ondersteunt betrokken partijen in uiteenlopende processen. Fennema: ‘Neem een middelgrote stad met forse duurzaamheidsambities én een groeiend mobiliteitsprobleem. Om de doorstroming van, naar en in de stad te verbeteren, moet het eerst de huidige situatie goed in beeld hebben. Visualisatie is hier het kernwoord. In een 3D-versie van de stad kan een wethouder Ruimtelijke Ordening of Gebiedsontwikkeling, samen met andere stakeholders, de huidige werkelijkheid en problematiek zelf ervaren. Maar gelijk ook de verschillende opties en variabelen voor de verbetering van de situatie inventariseren.’
Simulatie
In de volgende fase gaan de betrokkenen de impact van de verschillende verkeersscenario’s op de omgeving uitproberen. Fennema: ‘Dit kan doordat de 3D-omgeving wordt verrijkt met verschillende modellen en relevante sensorinformatie uit de fysieke omgeving. Slimme informatie die voor verrassende inzichten kan zorgen. Zo blijkt de geplande rondweg wel een betere doorstroming op te leveren, maar zorgt hij ook voor meer ongelukken en geluidsoverlast.’
Duurzaam of juist kostenefficiënt
Op zoek naar het goedkoopste, veiligste of juist meest duurzame scenario? In de laatste fase gaan de stakeholders en beleidsmakers op basis van vooraf gestelde criteria, op een “missie” naar de meest ideale oplossing. Fennema: ‘Het gebruik van gaming-technieken stimuleert ze in de zoektocht naar de meest optimale oplossing voor het verkeersprobleem.’
Grip op de toekomst
Een gemeente waarin vooral robots het werk doen of een maatschappij met duurzaamheid en lokale werkgelegenheid als uitgangspunt? Geomagine is een ideale tool om meer grip op de toekomst van een samenleving te krijgen. ‘Bijvoorbeeld door de impact van verschillende economische toekomstscenario’s op de samenleving na te bootsen. Een stad of gemeente kan zich zo – met de slimme wetenschap van nu – beter voorbereiden op de toekomst. En nog veel belangrijker: nu al de juiste beslissingen nemen om over 20 jaar bij de gewenste stip op de horizon uit te komen. Hoe die stip er precies uitziet? Zet deze VR-bril maar eens op’, besluit Fennema.