Vijf redenen om niet digitaal te werken in de bouw

Vijf redenen om niet digitaal te werken in de bouw

Begrijpelijk, maar niet verstandig

Crisis op crisis, wispelturig beleid, minimale winstmarges en goed personeel is bijna niet te vinden: het is begrijpelijk dat eigenaren van een mkb-bouwbedrijf digitalisering niet bovenaan hun prioriteitenlijst hebben staan. Begrijpelijk, maar niet verstandig. Dit artikel beschrijft − en weerlegt! − de vijf meest gehoorde redenen om niet te digitaliseren.

Door de redactie

Digitale maatvoering en verificatie op de bouw, hier met de GTL-1000, een gecombineerde total station en 3D-scanner.

Ad van Gils traint dagelijks eigenaren en bouwprofessionals in het gebruik van digitale meetapparatuur. Rob Homan is eigenaar en maatvoerder bij mkb-bouwbedrijf Stamsnijder-Homan en investeerde in twee total stations waarmee hij nu elk bouwterrein en -project digitaal inmeet en uitzet. Hieronder de door Van Gils meest gehoorde twijfels als het gaat om digitalisering, maar ook waarom Homan deze twijfels opzij zette en hoe hij dat precies deed.

  1. We doen het al 40 jaar zo

De magere winstmarges en groeiende prefab-bouw laten geen ruimte voor zelfs maar de kleinste fouten. Dat maakt van digitalisering geen luxe maar een noodzaak. Homan: “Of nu nodig is om punten uit te zetten over vijf meter, vijftig of tien kilometer; het blijft even nauwkeurig. Ook bij schuine of ronde lijnen, die in de woningbouw steeds meer voorkomen. Met een bouwraam is dat niet te doen, met de total station is het eenvoudig. Bovendien bouwen we nu veel sneller en nauwkeuriger, noodzakelijk om te kunnen concurreren.”

  1. Maatvoering besteden we uit

Het maatvoerdersbedrijf werkt digitaal; dat is snel en accuraat. Waarna jouw mensen op de bouwplaats het project op de traditionele manier voortzetten. Wie is verantwoordelijk wanneer zaken niet passen? Van Gils: “Ik train timmerlieden en maatvoerders hoe ze vaste controlemomenten invoeren en alle stappen vastleggen. Zo kunnen ze aantonen wat ze exact hebben gedaan. Bovendien is het mogelijk om met de apparatuur snel eerst de tekeningen te verifiëren. Matchen bouwterrein en tekeningen niet, dan moet de architect terug naar de tekentafel. En heeft de controleur hoge faalkosten voorkomen.”

  1. Andere uitdagingen zijn belangrijker

Krapte heerst over de hele linie: ervaren personeel, winstmarges, oplevertijden. Digitalisering is juist een oplossing voor al deze uitdagingen. Digitaal inmeten en uitzetten reduceert faalkosten en manuren en het verhoogt de bouwsnelheid, allemaal drastisch. Homan vertelt zonder overdrijven: “Het grondwerk traditioneel uitzetten met een bouwraam kostte ons twee man en een dag. Nu neem ik alleen de Homanotic mee en een uur later rijd ik weg. Dan staat het grondwerk erin.”

Inmeten en uitzetten met een 3D-laser.
  1. Medewerkers kunnen niet veranderen

Het is niet eenvoudig om met computers te leren doen wat je altijd met handen en ogen deed, zeker voor wat oudere medewerkers. Van Gils: “Daarom komen we altijd langs om een training te geven aan gebruikers en eigenaren van nieuwe apparatuur. Een halve dag; dan hebben de meeste het wel door.” Homan bevestigt: “Bij de eerste klus met de total station, wilde een oudere timmerman er alsnog een bouwraam omheen zetten. Maar tijdens de vrijdagmiddagborrel kwam hij naar me toe en zei: ‘Die total station mag je nooit meer verkopen. Dat werkt toch donders handig’.”

  1. Investering hoger dan rendement

Zowel Homan als Van Gils kunnen hier heel kort over zijn: onzin. De apparatuur van Topcon is heel goed te betalen voor mkb-bedrijven. Homan zegt over zijn total stations: “We verdienen er geld mee. Het duurt één, twee jaar om de investering terug te verdienen, maar deze apparatuur is het dubbel en dwars waard. Het gemak en de snelheid zijn ongekend.”

Whitepaper
Voor meer informatie over dit onderwerp is op de Topcon-themapagina een whitepaper te downloaden met de titel: ‘Krijg controle over je bouwprojecten en maak meer winst: In 8 stappen starten met digitaal maatvoeren in de bouw’. In deze whitepaper is een stappenplan te vinden waarmee de overgang van analoog naar digitaal werken in de bouw wordt besproken. Alvast een tip van de sluier: het is volgens de schrijvers van deze whitepaper niet nodig om de spreekwoordelijke fiets in één keer om te bouwen tot een vrachtwagen. Wie wil verbeteren, begint met een upgrade naar een elektrische fiets. Dat is een overzichtelijke stap en daarmee blijft de overgang behapbaar.
Als dan vervolgens blijkt dat die elektrische fiets eigenlijk heel gemakkelijk te berijden is, is de eerste horde succesvol genomen. Wanneer blijkt dat de stappen die erop volgen eigenlijk ook niet zo lastig zijn als wellicht gedacht, ontstaat het vertrouwen dat de overgang naar digitaal werken haalbaar is. Dan is het ook niet meer zo’n probleem om na te denken over een meer gevorderde vorm van digitalisering: de digital twin. In de whitepaper wordt dan ook uitgelegd wat hier de mogelijkheden van zijn.

Digitale maatvoering met een total station.

Website Topcon

Website Stamsnijder-Homan

Delen op facebook
Facebook
Delen op linkedin
LinkedIn
Delen op twitter
Twitter
Scroll naar top