Van Revit-modellen naar animatie en VR

Van Revit-modellen naar animatie en VR

Tips & Tricks 3ds Max


Ondertussen is de derde update beschikbaar gekomen voor 3ds Max 2019. Naast de meer dan 100 bug fixes bevat deze update ook interessante nieuwe functionaliteiten. De update is vanuit de Autodesk Desktop App te installeren, maar kan uiteraard ook handmatig worden gedownload vanaf de Autodesk 3ds Max-productpagina. Wat wel opvalt is dat het geruime tijd duurt voordat de update uiteindelijk is geïnstalleerd.

Door Jean-Pierre van Gastel

Als de bijbehorende 3ds Max-versie niet aanwezig is op de pc, zal het oudere Revit-bestand worden geüpgraded.
 

Aangezien veel Revit-gebruikers 3ds Max inzetten voor het renderen van Revit-modellen naar animatie, VR of statische beelden, heeft Autodesk veel aandacht besteed aan het Revit-importproces. Het importeren of linken van een Revit-bestand gaat in 3ds Max 2019.3 dan ook gemiddeld meer dan twee keer sneller in vergelijking met 3ds Max 2019.2. Ook met het importeren of linken van een ouder Revit-bestand zal de gebruiker een enorme tijdwinst boeken, aangezien het oudere Revit-bestand niet meer eerst wordt geüpgraded. Hiervoor dient wel de bijbehorende 3ds Max-versie op de computer aanwezig te zijn. Als dit niet het geval is, zal het oudere Revit-bestand alsnog worden geüpgraded, zie afbeelding 1. Dit gebeurt echter alleen voor de 3ds Max-import en zal niet het originele Revit-bestand upgraden zodat men toch gewoon met een oudere Revit-versie kan werken indien gewenst. 

Afbeelding 2: Het Revit Import Settings-dialoogvenster is duidelijker geworden.

Naast de enorme snelheidsverbeteringen is ook het Revit Import Settings-dialoogvenster duidelijker geworden door betere omschrijvingen te gebruiken, zie afbeelding 2. De Combination Rule Combine By Revit Material is in de meeste gevallen nog altijd de beste manier om een Revit-bestand te importeren of te linken. Na het sluiten van het Import Settings-dialoogvenster is er ook direct inzichtelijk hoeveel objecten er in het Revit-bestand aanwezig zijn en hoeveel er al geïmporteerd zijn. Op basis van een progressbar is dit goed waar te nemen. Nadat het Revit-bestand geïmporteerd of gelinkt is, is de Scene Converter direct in te zetten voor het converteren van het bestand, zie afbeelding 3. Hierbij worden onder andere alle Autodesk-materialen omgezet naar Physical-materialen. Ook het ondertussen verouderde Daylight System wordt omgezet naar de nieuwere Sun Positioner enzovoorts. In de vorige versies van 3ds Max werkte de Scene Converter niet goed met Revit-bestanden. Alle problemen zijn met de 2019.3-update opgelost en een Revit-bestand is direct te renderen met de ART of de Arnold renderer.

Open Shading Language
Sinds de introductie van 3ds Max 2019 wordt er uitgebreid ondersteuning geboden voor de Open Shading Language (OSL). OSL is, zoals de naam al aangeeft, volledig open source en oorspronkelijk ontwikkeld door Sony Pictures Imageworks. OSL is een programmeertaal waarin gebruikers eigen shaders (materialen) kunnen schrijven voor bijvoorbeeld de Arnold render engine die standaard deel uitmaakt van 3ds Max. Naast shaders kunnen er ook eigen texturen worden geschreven in de OSL-taal.

OSL is in 3ds Max te gebruiken op drie verschillende manieren. De meest eenvoudige vorm van het gebruik van deze OSL-techniek is een bestaande OSL-map gebruiken. 3ds Max 2019 heeft standaard de beschikking over meer dan honderd direct te gebruiken OSL-maps. Een OSL-map wordt verbonden met een van de inputs van een Physical-materiaal en kan in de laatste updates van 3ds Max 2019 ook direct worden getoond in de 3ds Max viewport. De Digits OSL-map is bijvoorbeeld een interessante map om zeer snel digitale cijfers te genereren om bijvoorbeeld weer te geven op een display. Op basis van onder andere een cijfer en het aantal decimalen wordt de OSL-map opgebouwd en is deze zelfs te animeren, zie afbeelding 4. 

Afbeelding 3: De Scene Converter voor het converteren van het Revit-bestand.

Een andere, zeer interessante OSL-map is de Randomized Bitmaps Map. Zoals de naam al doet vermoeden, maakt deze OSL-map het mogelijk om random bitmaps (textures) te plaatsen op een 3D-object. De Randomized Bitmaps heeft een Input-map die te vergelijken is met een background-map. Deze laatste dient als basis en daarnaast kunnen er standaard tien andere Bitmaps worden ingeladen. De positie, schaal en rotatie kan volledig random zijn op basis van een groot aantal parameters die de gebruiker zelf kan instellen. Naast de standaard aanwezige OSL-maps is het ook mogelijk om een OSL-map shader netwerk samen te stellen. Hiervoor zijn diverse categorieën aanwezig. Zo is er een categorie Math, Scene, Switchers, UVW en Values beschikbaar. Een interessante combinatie van OSL Node Handle, OSL Random by Index (color) en OSL Lift/Gamma/Gain maakt het mogelijk om random elke plank van een houten vloer een net iets andere kleurtint te geven. 

Naast de standaard aanwezige OSL-mogelijkheden in 3ds Max kan de gebruiker ook externe OSL-shaders downloaden en deze gebruiken in zijn 3ds Max-scènes. Daarnaast kan elke standaard of gedownloade shader worden aangepast naar eigen wensen. Hiervoor is er een editor beschikbaar die ondertussen ook regelnummers heeft gekregen. Uiteraard dient de gebruiker wel kennis te hebben van de Open Shading Language als hij de code aan wil passen.

Afbeelding 4: Op basis van onder andere een cijfer en het aantal decimalen wordt de OSL-map opgebouwd en is deze zelfs te animeren.

ActiveShade in viewport
Voor het bouwen van shaders, het instellen van exposure of gewoon het bepalen van de compositie van een 3ds Max-scène, is de ActiveShade-optie een veelgebruikte mogelijkheid. De ActiveShade zorgt voor een realtime gerenderd venster en wordt door elke renderer ondersteund. Voorheen werkte ActiveShade in een apart venster en niet direct in de 3ds Max viewport. Na het installeren van de .3-update voor 3ds Max 2019 heeft het derde viewportlabel direct de optie ActiveShade beschikbaar. Direct achter de tekst ActiveShade zal er automatisch zichtbaar zijn welke renderer er wordt gebruikt na het activeren van deze optie. Zodra de ActiveShade is gestart in de 3ds Max viewport kan de gebruiker gewoon doorwerken in deze nieuwe viewport/weergave. Een kleine kanttekening hierbij is dat op een 4K-resolutie de performance behoorlijk tegenvalt. 
Hou er overigens wel rekening mee dat bij het installeren van de 2019.3-update, de Arnold renderer niet automatisch wordt geüpdatet. Arnold is een plug-in in 3ds Max en de Arnold developers brengen bijna elke twee maanden een nieuwe update uit van deze bekende renderer. De Arnold renderer-updates zijn apart te downloaden vanaf de specifieke Arnold-website.

 

Jean-Pierre van Gastel jeanpierre.vangastel@tddatech.nl is freelance redacteur voor BIGnieuws. Voor meer informatie over dit onderwerp, zie ook: 

www.autodesk.nl 

www.arnoldrenderer.com

Delen op facebook
Facebook
Delen op linkedin
LinkedIn
Delen op twitter
Twitter
Scroll naar top