Unity Reflect biedt toegang tot metadata in een BIM-model

Unity Reflect biedt toegang tot metadata in een BIM-model

Plug-in beschikbaar voor Revit, Rhino en SketchUp


Het overal en altijd kunnen beschikken over projectdocumentatie is al lang niets bijzonders meer. Tekeningen, 3D-modellen, materiaallijsten, planningen zijn ook op telefoons en tablets op de bouwplaats in te zien. Mobiele toegankelijkheid tot de metadata in een BIM-model is echter nog altijd problematisch. Unity Reflect biedt hiervoor een laagdrempelige en zeer betaalbare oplossing, met eindeloze mogelijkheden. 

Door Rob Sman

Een door een gebruiker zelf ontwikkelde viewer: AR met data-afhankelijke kleurcodering. © Unity

In de jaren rond de eeuwwisseling zag ik met plezier en verbazing hoe mijn zoontjes en dochtertje enthousiast en moeiteloos huizen bouwden voor ‘Sims’ die al aardig wat kunstmatige intelligentie bezaten, steden ontwikkelden in Simcity, en in Roller Coaster Tycoon zelfgebouwde pretparken beheerden waarin je van iedere van de vele virtuele bezoekers de eigenschappen kon opvragen. Het idee dat je op soortgelijke wijze zou kunnen werken in professionele ‘volwassen’ programma’s begint al aardig gerealiseerd te worden; we staan zo’n beetje in de kinderschoenen van weleer.

Veel technologische ontwikkelingen op hard- en softwaregebied worden gedreven door de enorme (lucratieve) gaming-markt; processors, grafische kaarten, en software die game-engine wordt genoemd. Kort en sterk vereenvoudigd gezegd bepaalt de game-engine voornamelijk hoe de objecten in een spel op het scherm worden getoond (‘gerenderd’), hoe hun natuurkundige gedrag is (vallen, reactie op botsingen), en hoe de speler met de objecten kan omgaan. Ook worden er scripts in uitgevoerd die het verloop van gebeurtenissen regelen. Een game-engine is zeer complexe en geavanceerde software die razendsnel enorme hoeveelheden data kan verwerken. Makers van game-engines ontwikkelen daarmee niet alleen zélf games, maar geven hun engine ook als ontwikkelplatform in licentie aan andere ontwikkelaars. Die baseren er niet alleen games op, maar gebruiken hem ook om Virtual Reality-toepassingen mee te maken, en andere ‘real-time-viewers’. Unity3D, van de firma Unity Technologies, is een van de meest vooraanstaande en succesvolle game-engines.

Met één druk op de knop een koppeling tussen Revit en een model Unity Reflect. © Unity

Ontwerp beleven
Inmiddels bemoeien de makers van game-engines zich ook zelf actief met andere markten. Met name in de ‘architectural’ wereld waren al diverse op game-engines gebaseerde applicaties op de markt en sommige bedrijven, meestal de grotere bouwbedrijven, ontwikkelden applicaties voor eigen gebruik. In die markt is immers grote behoefte aan een mogelijkheid om het ontwerp te ‘beleven’; enerzijds voor de ontwerper(s) zelf, en voor meer commerciële doelen, zoals het overtuigen van klanten in een design-review, anderzijds.

Voor het beschikbaar maken van een 3D-model van een bouwwerk in een real-time visualisatie is het doorgaans nodig het model daarvoor te prepareren om de prestaties (snelheid) van de viewer acceptabel te maken. Er wordt geometrische informatie vereenvoudigd, en er wordt detaillering verwijderd. Dit preparen is veel werk en vergt vakmanschap en ervaring. Als het model een BIM-model is, en dat is natuurlijk steeds vaker het geval, is het een probleem metadata ook beschikbaar te maken in de viewer, zodat die daar ook geraadpleegd kan worden. Om deze twee problemen te overwinnen zijn Autodesk en Unity in 2018 een strategische samenwerking aangegaan om een verbeterde data-uitwisseling tussen Autodesk-producten en het Unity real-time 3D-ontwikkelplatform te realiseren. Het eerste resultaat daarvan is inmiddels beschikbaar: Unity Reflect, dat zich als een plug-in binnen Revit laat installeren. Overigens profiteren niet alleen gebruikers van Revit of andere Autodesk-producten van deze ontwikkelingen; er zijn ook plug-ins voor SketchUp en Rhino.

De in BIM gedefinieerde objecten kunnen naar keuze worden getoond of verborgen. © Unity

Hoe het werkt
Wanneer Reflect is geïnstalleerd in de ribbon in Revit, komt een functie beschikbaar om het model te publiceren in Reflect. Dat is ook echt alles wat nodig is; één muisklik, zonder opties of instellingen. Een voorwaarde is wel dat ergens in het netwerk de Reflect-server software is geïnstalleerd. Dat kan op een gewone pc of workstation. Bij het publiceren moet namelijk een serverlocatie worden gekozen, en kan een bestaand project worden gekozen of een nieuw project worden aangemaakt. Door modellen uit meerdere bronnen, en dat kunnen dus zowel Revit-, Rhino- als SketchUp-systemen zijn, naar hetzelfde project te publiceren, worden deze samengevoegd tot één ‘omgeving’. Het publiceren kan bij complexe modellen tot wel enkele minuten in beslag nemen, maar daarna bestaat er tussen Revit en Reflect een actieve link, of zoals dat mooi genoemd wordt: een memory-to-memory-connection. Dit betekent dat iedere aanpassing in het Revit-model vrijwel onmiddellijk ook in Reflect wordt doorgevoerd. Gebruikers die het model in de Reflect-server willen bekijken, kunnen dat doen met de gratis te downloaden viewer, die op uiteenlopende (maar nog niet op alle) platforms beschikbaar is. Iedere gebruiker beschouwt en raadpleegt het model vanuit zijn eigen gezichtspunt en gebruiksdoel. Uiteraard is de toegang tot de modellen beperkt tot de leden van het project, en is de distributie beperkt tot het lokale netwerk (LAN). Door gebruik te maken van een VPN-verbinding kan weliswaar ook bijvoorbeeld op de bouwplaats de ‘live-verbinding’ worden gebruikt, maar als het niet nodig is iedere wijziging direct mee te krijgen, kan zodra het model in de viewer zichtbaar is de verbinding met het LAN verbroken worden waarbij het model in de viewer geladen blijft.

Ook voor toepassingen waarbij de levensechtheid van de weergave belangrijk is heeft Unity uitstekende oplossingen, maar de nadruk ligt bij Reflect niet op de kwaliteit van de weergave, maar op het beschikbaar maken van de BIM-data in een real-time omgeving. We kunnen daarover kort zijn; dat lukt volledig. Hierdoor wordt het mogelijk om eigenschappen van objecten op te vragen; deze worden getoond op een virtueel 3D-paneel. Door te filteren op het type object kan ook de weergave aangepast worden door de objecten juist te benadrukken (highlighten) of de weergave uit te schakelen, bijvoorbeeld van daken of muren.

Toekomst
Jack Strongitharm is Unity’s senior business development manager voor EMEA. Hij had vlak voor het voltooien van dit artikel nog een paar interessante onthullingen in petto: “Het gaat nu snel met de ontwikkelingen voor Reflect. In maart hebben we de mogelijkheid om vanuit SketchUp en Rhino naar Reflect te publiceren toegevoegd. In juni komt een update die dit mogelijk maakt voor Autodesk Navisworks, dat op zichzelf al met heel veel bestandsformaten kan werken, die dus allemaal beschikbaar worden in Reflect (behalve puntenwolken en 2D-tekeningen). Er komt dan ook een viewer voor MacOS en we maken een begin met een publieke betaversie van een cloudserver, zodat mobiele toegang vereenvoudigd wordt. Mobiele apparaten zullen ook profiteren van de nieuwe ‘graphics-engine’ die we in de viewer gaan implementeren; deze maakt niet alleen hoogwaardiger weergave mogelijk, maar is ook energiezuiniger.”

Unity Reflect is ook zonder verdere aanpassingen een heel eenvoudig te implementeren en zeer bruikbare toepassing, maar daar houdt het niet op want Unity is nog altijd primair een ontwikkelplatform. Strongitharm: ”Met Reflect en Unity Pro kan iedereen zijn eigen viewer maken of aanpassen. Hier zit de echte ‘magic’. Denk bijvoorbeeld aan het laten bepalen van de kleur van een object aan de hand van de waarde van parameters in de object-data. Materiaal, leverancier, prijs, maar ook iets als ‘uitzicht op het park’. De mogelijkheden zijn eindeloos. Dát is de kracht van ons open platform.”

Website Unity

Facebook
LinkedIn
Twitter