TristateCity is ontwikkeld als paraplu-model voor lokale citymarketing en plaatst de Nederlandse steden in een grootstedelijk kader. Met behoud van eigen identiteit kunnen deelnemende steden gebruik maken van de agglomeratiekracht die Nederland, als grote groene wereldstad, heeft. Daarbij kijken wij niet alleen verder dan de Randstad maar betrekken ook onze directe buurlanden (Vlaanderen en Nord Rhein Westfalen) in de presentatie.
Super-steden
TristateCity is zowel de Europese Gateway (3 luchthavens/3 zeehavens), de Europese Capital (Hoofdstad Brussel) en een van de belangrijkste Europese Innovation Hotspots (Eindhoven/Rhein-Ruhr). Door de snelle urbanisatie in de groeilanden zijn er, in amper twintig jaar tijd, circa zestig super-steden in de wereld ontstaan. In deze enorme stedelijke agglomeraties wonen gemiddeld 15-30 miljoen mensen. Mega-cities concurreren sterk met elkaar als het gaat om het aantrekken van buitenlandse investeringen en internationaal top-talent. Nederlandse steden zijn (met gemiddeld 150.000 inwoners) veel te klein om mee te doen in deze ‘Battle of the Cities’. Nederland als geheel en als sterk verstedelijkte delta (met 17 miljoen inwoners) zou een sterke speler kunnen zijn in deze ‘strijd der titanen’. Onze citymarketing is echter sterk gefragmenteerd en daardoor niet efficiënt. In de praktijk concurreren Nederlandse steden en regio’s met elkaar in het buitenland.
Paraplu-model
Onze economie bevindt zich voor 50% in de Randstad en voor 50% in de ring daar omheen. 40% van de Nederlanders woont in de randstad en 60% woont daarbuiten.
Nederland drijft meer handel met Nord Rhein Westfahlen, dan met alle BRICS landen bij elkaar opgeteld. In de driehoek Amsterdam-Brussel-Düsseldorf gaat jaarlijks een volume van 150 miljard aan handel om. Daarnaast behoren de ruim 30 miljoen inwoners van deze mega-agglomeratie tot de meest welvarende, hoog opgeleide en … gelukkigste mensen van de wereld! TristateCity heeft 8 universiteiten in de wereld-top honderd en nog eens 7 in de top 150.
Groeiende netwerkorganisatie
Nederland Wereldstad /TristateCity is een initiatief van het bedrijfsleven en wordt gesponsord door directie van de werkgeversorganisatie VNO-NCW en haar topman Hans de Boer, door het bestuur en de leden van de koepel van Institutionele beleggers IVBN en door een groeiend aantal grote Nederlandse bedrijven. Sponsoren hebben zich verenigd in een denktank die 2 x per jaar bijeen komt. Begin 2016 is het model gepresenteerd aan 3 ministeries, de G5 en de Randstadprovincies+ Noord Brabant. Het werd daar positief ontvangen. Ook de Economic Board Utrecht ondersteunt het project en andere boards en overheden zijn geïnteresseerd in de mogelijkheden van dit mega-city ‘paraplu-model’ voor lokale City-marketing. Doel is om Nederland als grote groene Wereldstad op de kaart te zetten en een sterke positie te verschaffen in de ‘Global Battle of the Cities’.
Belang voor de BV Nederland
De BV Nederland heeft er volgens TriStateCity alle belang bij om zich als grote groene wereldstad te presenteren. In veel opzichten zijn wij, als organisch gegroeide super-stad, een geslaagd voorbeeld voor al die mega-cities in wording. De circa 25.000 innovatieve MKB bedrijven die hier actief zijn kunnen daarvan profiteren als zij hun export uit gaan breiden naar de groeilanden.