Top 100 Winkelformules in Nederland

Top 100 Winkelformules in Nederland

Locatus presenteerde onlangs de nieuwe Top 100 winkelformules. De jaarlijkse top 100, die bestaat uit de onderdelen ‘aantal verkooppunten’ en ‘winkelvloeroppervlakte’, is gratis te downloaden.

Aantal verkooppunten

De top 10 van winkelformules in Nederland wordt geleid door drogisterijformule Kruidvat. Met 910 vestigingen staat Kruidvat aan kop, met Albert Heijn (848 vestigingen) op nummer 2. In de Top20 staan vier supermarktketens, twee drogisterijen, twee tankstations, twee apotheken en twee huishoudelijk artikelenzaken. De Top10 bevat enkel winkels die ieder vanaf ongeveer vijfhonderd filialen hebben: méér dan er Nederlandse gemeenten zijn. De hoogste nieuwe binnenkomer bij de winkelaantallen is fitnesscentrum BasicFit, op 73. Grootste stijger: apotheker Benu, van nummer 76 naar 16. Ook op het gebied van stijgingen is het wat rustiger in de Top 100 van winkelvloeroppervlakte. Supermarktketen Coop maakte een opvallende groei door en steeg van nummer 29 naar nummer 20.

Winkelvloeroppervlakte

De nummer één op basis van winkelverkoopvloeroppervlak is Albert Heijn. Deze supermarktketen is de winkelformule met de meeste winkelmeters in Nederland: in totaal meer dan een miljoen vierkante meter. De grootste wijziging binnen deze top 10 betreft wegvallen van V&D Warenhuis, dat vorig jaar nog op plaats 10 was te vinden. Verder is de Top 10, met veel bouw- en kluszaken, redelijk stabiel en herkenbaar:  Jumbo, Gamma, Praxis, Karwei, IntraTuin, Lidl, Hema, Aldi en Ikea. In de gedetailleerde Top 100-lijsten zijn de stijgers en dalers goed af te lezen. Logischerwijs kruipen nieuwe winkelformules voorzichtig de Top 100 binnen van winkelvloeroppervlakte: sportzaak Decathlon (93), drogist Dio (94), en Sport 2000 (95).

Website Locatus

Delen op facebook
Facebook
Delen op linkedin
LinkedIn
Delen op twitter
Twitter
Scroll naar top