In het jaarverslag 2016 dat Enexis op 7 maart 2017 publiceerde, blijkt dat de inzet van ICT in de energienetten leidt tot een sterk verlaagde storingsduur.
De introductie van ‘distributie-automatisering’ is daarmee succesvol. In 2016 investeerde Enexis ruim EUR 705 miljoen in de betrouwbaarheid van energienetten. Verder zijn circa 400 middenspanningstations voorzien van deze technologie en Enexis investeert de komende jaren verder in het op afstand kunnen uitlezen en schakelen van het netwerk. Door investeringen in ICT veranderen de traditionele energienetten geleidelijk in ‘smart grids’ die op afstand worden bediend. Het bedrijf speelt daarmee in op een toename van duurzame energie waarin het energienetwerk meer en meer wordt gebruikt voor tweewegverkeer voor energie en data.
Energietransitie
Peter Vermaat, CEO Enexis Groep zegt in een uitgestuurd persbericht: “De betrouwbaarheid en veiligheid van onze netwerken vormt een belangrijke basis voor een succesvolle energietransitie. Wij staan ervoor dat klanten altijd energie krijgen én dat het net klaar is om lokaal opgewekte energie te ontvangen en te distribueren. Daarbij zorgen wij ervoor dat de energienetten een toename van vraag naar en aanbod van duurzame energie accommoderen. Daarom hebben we ook in 2016 toekomstgericht geïnvesteerd in onze infrastructuur. Deze fase van de energietransitie vraagt dus veel van onze wendbaarheid. We moeten ons netwerk én onze dienstverlening aanpassen om de energievoorziening ook op lange termijn betrouwbaar en betaalbaar te houden. In 2016 is dat wederom goed gelukt met een lager dan gemiddelde uitvalduur van elektriciteit en gas. Innovaties, zoals distributie automatisering, werpen hun vruchten af. Hiermee creëren wij aantoonbare winst voor onze klanten en de maatschappij. Zowel in termen van een verlaagde storingsduur, maar ook in de vorm van een verminderde CO2-uitstoot en veiligere werkomgeving. Op het terrein van veiligheid hebben we in 2016 een goede prestatie geleverd door het aantal ongevallen met verzuim te halveren. In 2017 werken we onverminderd aan het realiseren van onze maatschappelijke opgave waarbij veiligheid voorop staat. Want excellent werken aan de energievoorziening kan alléén als dit veilig gebeurt.”
Storingsduur en veiligheid
De tijd dat klanten gemiddeld geen energie tot hun beschikking hebben, heeft zich in de afgelopen jaren bij Enexis positief ontwikkeld. De gemiddelde storingsduur ligt al diverse jaren ruim onder het landelijk gemiddelde. In 2016 hadden Enexis-klanten 15,2 minuten geen elektriciteit (2015: 14,2 minuten) en 45 seconden geen gas (2015: 78 seconden), het landelijk gemiddelde bedroeg 21 minuten. Naast het inzetten op slimme netoplossingen zoals distributie-automatisering zet netwerkbedrijf Enexis ook in op de preventie van graafschade, een belangrijke oorzaak van stroomstoringen. Omdat werken met gas of elektriciteit niet zonder risico is, heeft veilig werken altijd prioriteit. De netbeheerder wil dat elke medewerker iedere dag weer veilig thuiskomt, dat aannemers in opdracht van Enexis veilig werken en daarbij letten op de veiligheid van omstanders. In 2016 is het veiligheidsbewustzijn van medewerkers opnieuw toegenomen en is het aantal ongevallen met verzuim nagenoeg gehalveerd tot een DART-score van 0,17 (2015: 0,33). In 2017 wordt het veiligheidsprogramma gecontinueerd.