In het laboratorium van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) is begonnen met het 3D-betonprinten van de eerste 3D-betongeprinte fietsbrug ter wereld. De brug wordt later dit jaar geplaatst in het project Gemert Noord-Om, de aanleg van een nieuwe rondweg bij Gemert. 3D-betonprinten is een bijzondere productiewijze, waardoor minder bouwmateriaal en geen bekisting nodig is om de brug te realiseren. Dit levert aanzienlijk minder afval op en hierdoor worden er minder schaarse grondstoffen gebruikt. Advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos heeft het constructieve ontwerp en de engineering van de brug uitgevoerd.
Het project is een samenwerking van BAM Infra, Provincie Noord-Brabant, Gemeente Gemert-Bakel, TU/e, Saint-Gobain Weber Beamix BV, Dywidag-Systems International BV, Verhoeven Timmerfabriek, NV Bekaert SA en Witteveen+Bos. Door toepassing van de 3D-betonprinttechniek kon de doorsnede van de brug geoptimaliseerd worden. Om de samenhang van het 3D-geprinte beton te borgen is voorspanning toegepast. De 3D-betonprinttechniek in combinatie met voorspanning biedt interessante mogelijkheden voor de verdere toepassing van 3D-betonprinten in bouwprojecten. Het model van de brug is met een 1:2 model ervan inmiddels succesvol beproefd.
Witteveen+Bos neemt deel aan diverse projecten op het gebied van 3D-betonprinten. Professor Theo Salet, werkzaam bij Witteveen+Bos, doet bij de TU/e onderzoek naar deze nieuwe bouwtechniek teneinde de ontwikkeling ervan verder te helpen. De innovativiteit en doelgerichtheid van de techniek, de besparing in materiaalgebruik en de beperking van de CO2-uitstoot die het mogelijk maakt, sluiten goed aan op de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties die Witteveen+Bos wil helpen realiseren.