Op initiatief van de provincie Noord-Holland, Volker Rail en vele andere partijen start NEN een normalisatietraject voor IFD-bouw van beweegbare bruggen. IFD-bruggenbouw (Industrieel, Flexibel en Demontabel) vindt zijn oorsprong in het programma ‘Stroomversnelling bruggen’ van de Bouwcampus. Afspraken over het gebruik van standaarden voor terminologie, brugelementen en methoden worden vastgesteld in een nieuwe NTA (Nederlandse Technische Afspraak).
Naar aanleiding van een rapport van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) blijkt dat er met IFD-bouw maatschappelijke voordelen te behalen zijn als op grotere schaal prefabricage, standaardisatie en aanpasbaar bouwen wordt toegepast. Niet alleen kan er tot 15 procent worden bespaard op de levensduurkosten van bruggen (bouw en onderhoud), ook de bouwtijd en de verkeershinder kunnen sterk worden beperkt. Bovendien vallen de CO2-emissies lager uit in vergelijking met de bestaande werkwijzen. Dit is niet alleen interessant voor opdrachtgevers, het biedt óók voor opdrachtnemers kansen.
Eerste bijeenkomst
Alle belanghebbende partijen zijn uitgenodigd om deel te nemen. De eerste bijeenkomst vindt plaats op 20 december 2017 van 14.00 tot 17:00 uur. Deelname aan de totstandkoming van deze NTA is interessant voor alle organisaties die als opdrachtgever, opdrachtnemer, bijvoorbeeld ingenieursbureau, bouwbedrijf en/of toeleverancier of anderszins betrokken zijn bij de bouw en onderhoud van beweegbare bruggen. De initiatiefnemers en NEN hopen dat de gehele keten aansluit, zij beschikken immers over veel kennis van bestaande methoden en brugelementen. Interesse in de bijeenkomst? Stuur een e-mail naar mb@nen.nl.
Waarom een NTA?
De provincie Noord-Holland wil in 2018 de normen gereed hebben om in 2020 de eerste IFD-bruggen te bouwen. In de aanbesteding wil men verwijzen naar de NTA waarin zowel voor opdrachtgever als opdrachtnemer duidelijk is welke standaarden dienen te worden toegepast. De NTA kan relatief snel worden vastgesteld, zeker in dit geval waarbij geen nieuwe onderzoeken of gegevens nodig zijn, maar waarbij het gaat om een selectie van bestaande methoden en elementen. Een NTA wordt ook wel een ‘snelle norm’ genoemd. Het verschil met een NEN-norm is onder andere dat de ontwikkelingstijd korter is en dat er geen openbare commentaarronde is. Op termijn kan de NTA wel worden omgezet in een NEN-norm.
Meer informatie
Voor inhoudelijke informatie of deelname aan het ontwikkelingstraject: Arnoud Muizer, consultant cluster Materialen & Bouwproducten, telefoon 015 2 690 424 of e-mail mb@nen.nl. Recentelijk bracht het EIB de kansen van IFD-bouw voor bruggen in kaart, lees er meer over in het rapport ‘Bouwstenen voor beweegbare bruggen; verkenning maatschappelijke kosten en baten’.