Techniek en wetenschapdocenten zijn zich ervan bewust dat potentiële werkgevers op zoek zijn naar afgestudeerden die ervaring hebben met productontwerp en simulatiesoftware. Om aan deze behoefte tegemoet te komen, heeft een professor aan de Universiteit van Hartford innovatief werk verricht met het gebruik van simulatie-apps bij bachelorstudenten Werktuigbouwkunde.
De apps bieden studenten een eenvoudig te gebruiken interface om realistische simulaties uit te voeren. Vanwege het bedieningsgemak is voorafgaande training niet nodig. Deze leermethode zorgt voor een beter begrip van de fysica en theorie, en maakt de materie en diens oplossingen direct zichtbaar. Studenten leren vervolgens eenvoudig meer over het onderliggende model en kunnen zelfs hun eigen simulatie-apps bouwen in de Application Builder die beschikbaar is in de COMSOL Multiphysics-software.
Door met simulatie-apps te werken, kunnen studenten leren hoe randvoorwaarden en instellingen in het model het ontwerp beïnvloeden. “Onze studenten geven aan dat het gebruik van simulatiesoftware hun leerproces heeft verbeterd en hen heeft geholpen ingewikkelde theoretische concepten te visualiseren, zonder ze bloot te stellen aan de onderliggende complexiteit”, aldus Ivana Milanovic, hoogleraar Werktuigbouwkunde aan de Universiteit van Hartford.
Simulatie-apps dienen als een gemakkelijke toegang tot numerieke analyse. “Zodra studenten genoeg kennis hebben van de concepten en de modelleringstechnieken, kunnen ze uiteindelijk hun eigen apps maken met de Application Builder om hun kennis van analysemogelijkheden verder uit te breiden”, besluit Milanovic.
Afbeelding gemaakt met behulp van COMSOL Multiphysics-software. Met dank aan Comsol voor het beschikbaar stellen.