Ingenieursbureau Fugro en spoorbeheerder ProRail hebben een raamcontract getekend voor het inmeten van bijna zevenhonderd kilometer spoor met behulp van de mobiele meetsystemen RILA Track en RILA 360.
In 2017 zullen alle doorgaande sporen tussen Utrecht en Maastricht en de Betuweroute (van de Sophia-spoortunnel tot Zevenaar) worden gemeten. De scope voor 2018 en 2019 is nog niet bekend.
Nauwkeurigheidseisen
Behalve een korte dorlooptijd kenmerkt dit werk zich door hoge nauwkeurigheidseisen. Omdat wissels, overwegen en perronranden moeten worden opgeleverd met een standaardafwijking voor de hoogtecomponent van maximaal 7 millimeter, wordt gebruik gemaakt van paspunten. Om de volledigheid te controleren worden alle data in het RILA Portal gekoppeld aan videobeelden. In de video kunnen dan alle gekarteerde objecten worden nagelopen. Als daaruit blijkt dat een object ontbreekt, kan het snel worden aangevuld.
RILA
De RILA, het Rail Infrastructure aLignment Acquisition system (RILA) van Fugro RailData, meet nauwkeurig de railpositie. Het is een apparaat dat aan een trein gekoppeld kan worden. Het kan dus meeliften in de reguliere dienstregeling van de NS. Het RILA-systeem bestaat uit een kast met allerlei meetapparatuur. Twee lasers meten de ligging van het spoor.
Bron: Fugro Info april 2017