Proef: automatisch cameradetectie van wagons met gevaarlijke stoffen

Proef: automatisch cameradetectie van wagons met gevaarlijke stoffen

ProRail en de TU Delft ontwikkelen een systeem waarbij goederenwagons met gevaarlijke stoffen door camera’s automatisch worden herkend.

Op dit moment is de registratie van dit type wagons nog niet op het gewenste niveau. Op emplacementen was 75 procent van de wagons met gevaarlijke stoffen in 2016 correct geregistreerd. Staatssecretaris Dijksma wil dat dit binnen afzienbare tijd tegen de 100 procent is. Hoewel de registratie is verbeterd ten opzichte van 2015, toen maar 60 procent van de registratie op orde was, zijn de prestaties volgens de bewindsvrouw nog niet voldoende. Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) meldde onlangs in het jaarverslag over 2016 dat wagons met gevaarlijke stoffen in sommige gevallen in het registratiesysteem staan als wagons zonder gevaarlijke stoffen. Of de positie van wagons met gevaarlijke stoffen in het systeem komt niet overeen met de werkelijke positie van de wagons met gevaarlijke stoffen. “De naleving  van de regels is al beter dan in voorgaande jaren maar nog altijd”, aldus ILT.

Wagons met gevaarlijke stoffen

De juiste registratie van wagons met gevaarlijke stoffen is een groot aandachtspunt nadat op 14 januari 2011 op rangeerterrein Kijfhoek een grote brand ontstond. De brand brak uit doordat een aantal goederenwagons met gevaarlijke stoffen op elkaar botsten tijdens het rangeren. Tijdens de brand werd groot alarm geslagen. Bewoners in de omgeving werden uit voorzorg geëvacueerd. Het rangeerterrein de Kijfhoek werd op last van de ILT na de brand enkele maanden stilgelegd om de situatie te verbeteren. De rechter legde ProRail en Keyrail naar aanleiding van dit incident in maart 2017 geldboetes van respectievelijk 250.000 en 150.000 Euro. Als onderdeel van het onderzoek naar het detecteren van de wagons is de deelname van studenten en bedrijven aan een hackathon. Zij probeerden vorige maand met verschillende computertechnieken de wagons  te herkennen. In navolging daarvan deden studenten en bedrijven enkele weken geleden een eerste poging om de nummers te lezen van voorbijrazende goederenwagons. “Het grote verschil met wegverkeer is dat de wagons alleen vanaf de zijkant kunnen worden ingelezen en dat de wagons geen reflecterende nummerplaten met hoog contrast hebben. Dat maakt het een grotere uitdaging om ze te herkennen”, aldus ProRail.

Resultaten proeven

Volgens ProRail zijn de eerste resultaten “boven verwachting”. De deelnemers aan de hackaton wisten het merendeel van de wagons te herkennen en vooral de specifieke codes voor gevaarlijke stoffen. De deelnemers aan de hackaton werkten voor de detectie samen met IT-bedrijf Ordina. De spoorbeheerder werkte ook samen met dit bedrijf bij het ontwikkelen van de applicatie Digitaal Schouwen, dat het mogelijk maakt om de tekeningen van het spoor geautomatiseerd te vergelijken met videobeelden van een meettrein. De uitgedokterde nieuwe technieken worden beproefd op emplacement Kijfhoek. Hier staat sinds najaar 2016 een blauwe testcontainer, waar samen met partners en leveranciers camera’s, sensoren en andere nieuwe technieken op kunnen worden getest. Nederland heeft 25 emplacementen in Nederland waar met gevaarlijke stoffen gerangeerd mag worden. De sector, ministerie van Infrastructuur en Milieu en Brandweer Nederland zijn in de zomer van 2016 gestart met een intensief verbeterprogramma (Railmap W-LIS) met als doel de registratie van gevaarlijke stoffen op 100 procent te krijgen.

www.spoorpro.nl

Delen op facebook
Facebook
Delen op linkedin
LinkedIn
Delen op twitter
Twitter
Scroll naar top