NedGlobe Mobile
In combinatie met de steeds betere dekking van mobiele netwerken is het mogelijk om ook buiten alle gegevens onder handbereik te hebben. Dit is interessant voor medewerkers die hun taken deels in het veld moeten uitvoeren. Ook de gemeente Meerssen gaat meer doen met mobiel werken en het ‘mee naar buiten nemen’ van geo-informatie.
Door Remco Takken
Kaarten en gegevens die voorheen alleen intern beschikbaar waren, kunnen eenvoudig buiten worden geraadpleegd. De extra informatie die wordt verzameld bij inspecties en controles in het terrein komt met een terugmelding weer beschikbaar op kantoor. Dat scheelt tijd. En het verbetert ook de kwaliteit van de informatie, omdat de gegevens van kantoor worden vergeleken met de actuele situatie in het terrein.
Klus klaren met kleine club
Peter van Sint-Fiet werkt bij de afdeling Vastgoedinformatievoorziening in Meerssen. Hij houdt zich bezig met het beheer van geografische data en de GIS-koppelingen naar administratieve data en is de spil in de ontsluiting van geo-informatie bij de gemeente. Tijdens een beursbezoek ontdekte hij NedGlobe Mobile en zag direct de toepassing voor Meerssen. Met NedGlobe Mobile is het configureren van te ontsluiten geografische- en administratieve gegevens eenvoudig in te stellen via een intuïtieve beheeromgeving. De gemeente Meerssen wil meer gaan doen met mobiel werken en het ‘mee naar buiten nemen’ van geo-informatie. “Het is een kleinere gemeente. Dat betekent dat we met een kleine club mensen de klus moeten klaren. Met name in het beheer van de producten gaat NedGlobe een rol spelen in onze organisatie”, aldus Van Sint-Fiet. NedGlobe Mobile is een flexibel hulpmiddel ter ondersteuning van werkprocessen. Er werd een project opgezet om de wensen en eisen in beeld te brengen. “Dat hebben we in heel korte tijd gestalte kunnen geven en al heel snel zijn er goede resultaten geboekt.”
Data al op orde
We praten over een nieuw product. Momenteel draait NedGlobe bij meerdere Nederlandse gemeenten. “Wij hadden niet echt het idee dat wij een ‘koploper’ zouden zijn,” zo legt Van Sint-Fiet uit, “maar we hadden wél het gevoel dat we onze geodata prima op orde hebben. Intern zit het wel goed, zowel aan de geografische kant als bij de ontsluiting naar administratieve data: groen, wegen, riool, verkeersborden. Alles is goed raadpleegbaar. De volgende stap is voor ons: die data mee naar buiten nemen.” In de gemeente Meerssen ging het in eerste instantie om drie medewerkers: een opzichter Groen, een opzichter Wegen en een opzichter Riolering. “Dat zijn onze eerste drie proefpersonen geweest die wij op pad stuurden met onze data.” Het was even wennen: met een iPad naar buiten in plaats van een stapel papieren kaarten in de auto. “Ze zien nu het gemak van de thema’s die we hebben ontsloten. De combinatie van die thema’s maakt het mogelijk om buiten op locatie al direct problemen te tackelen.” De meldingen die wél terugkomen ‘naar binnen’ zorgen óók voor een efficiëntieslag. “In de backoffice kunnen wij daar direct alert op reageren.”
BGT-actualisering
Ook de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) wordt in Meerssen ontsloten met NedGlobe Mobile. Peter van Sint-Fiet zegt daarover: “Onze opbouw van de BGT is voortgekomen uit Wegen en Groen. De controle op de actualiteit van die bestanden is dus om te beginnen al goed geweest. Het actueel houden van die data moet vervolgens een constant proces zijn.” De wijzigingen zelf vinden plaats in de backoffice. “We krijgen een melding van buiten. Die is in onze ‘workflow’ te zien en dan gaan we ermee aan de slag.” Voorheen werden meldingen mondeling gedaan, of middels een briefje. De digitalisering van meldingen is natuurlijk veel breder dan de basiskaart. “De medewerker buiten gaat door een andere bril kijken. Wie nu ‘in het veld’ een verkeersbord denkt te missen, kan gelijk op zijn iPad kijken of er wel een bord gestaan heeft”, aldus Van Sint-Fiet. “Vervolgens gaat de workflow draaien: er wordt een bord besteld en geplaatst. Dat geeft een enorme tijdswinst.”
Informatiebehoefte
Iedere buitendienstmedewerker heeft baat bij een op zijn takenpakket toegesneden set van gegevens. Met NedGlobe Mobile is dat helemaal in te richten. Middels het beheerdashboard kan de beheerder thema’s naar wens van de buitendienstmedewerker samenstellen en visualiseren. Hierbij worden webservices gebruikt die zijn gebaseerd op OGC-standaarden. Het kan gaan om eigen gegevens of openbare gegevens, zoals bijvoorbeeld de PDOK-webservices. Ook is het mogelijk om gebruikers en thema’s te autoriseren. Gebruikers krijgen zo niet meer informatie geleverd dan waar ze recht op hebben of relevant is voor de uitoefening van hun taken. “Er komt ook wel eens een melding van een burger op straat. De laag met alle gemeente-eigendommen is dan enorm handig. Een medewerker kan dan met één druk op de knop zien of zo’n klacht of melding wel thuishoort bij de gemeente”, zo legt Peter van Sint-Fiet uit.
SaaS-oplossing
NedGlobe Mobile wordt aangeboden als Software as a Services (SaaS). Dit biedt voordelen voor de service die NedGraphics kan bieden. Denk hierbij aan het snel reageren op storingen en het − indien gewenst − beschikbaar stellen van nieuwe kaartthema’s. Daarnaast kan ook de software-vernieuwing sneller verlopen, aangezien de applicatie centraal wordt beheerd. NedGlobe Mobile als SaaS betekent niet dat de geodatasets zelf ook in de Cloud hoeven te staan. NedGlobe Mobile ontsluit immers gegevens die worden aangeboden als webservice vanuit de lokale omgeving. Met NedGeoservices beschikt NedGraphics over een eenvoudige oplossing om webservices te kunnen maken.
Device-onafhankelijk
NedGlobe Mobile maakt gebruik van de mogelijkheden die mobiele devices bieden. Zo kan de gebruiker met één druk op de knop zijn GPS-locatie zichtbaar maken op de kaart. NedGlobe Mobile is geoptimaliseerd voor touchscreen-bediening en werkt op de meest voorkomende besturingssystemen (iOS, Android en Windows). Peter van Sint-Fiet vindt NedGlobe vooral geschikt in combinatie met een tablet. Hij besluit: “Je ziet momenteel dat de gemiddelde buitenmedewerker op pad is met een smartphone. Ik denk dat dat gaat verdwijnen. Je kunt daarmee niet handig met kaarten werken. Ik denk dat ze teruggaan naar een ‘gewone telefoon’. Ze hebben de iPad standaard in de auto als elektronisch kladblok en met apps zoals NedGlobe Mobile.”