Havenbedrijf Rotterdam heeft Movares opdracht gegeven voor het ontwerp van twee boogbruggen in het Theemswegtracé.
Deze boogbruggen gaan de stalen Calandbrug vervangen. Deze brug uit 1969 is verouderd en biedt onvoldoende capaciteit voor het toenemende goederenvervoer. De Calandbrug vormt een belangrijk verkeersknooppunt. Al het treinverkeer over de Betuweroute van en naar Europoort en de Maasvlakte rijdt over deze route. Maar de Calandbrug bereikt in 2020 het einde van haar technische levensduur. Het nieuwe Theemswegtracé met de twee boogbruggen biedt hiervoor een oplossing.
Verdiepingsslag
Concreet zorgt Movares voor de totstandkoming van een gedetailleerd ontwerp van deze bruggen. Hiervoor moet een verdiepingsslag gemaakt worden van het huidige voorontwerp ten behoeve van de realisatie van de stalen boogbruggen in het Theemswegtracé. Daarvoor worden onder meer analyses gemaakt van de aanpalende projecten die interne en externe raakvlakken hebben met dit project.
Integrale kennis van spoorbruggen
Projectmanager Anne Blom (Movares): ‘Ons team heeft veel zin om met deze uitdagende opdracht aan de slag te gaan. De teamleden werken al jaren samen en hebben veel integrale kennis van spoorbruggen. We krijgen dan ook veel energie van dit project. Nieuwbouw, raakvlakken met verschillende disciplines en staal; dat willen wij!’
Omvangrijk project
De aanleg van het Theemswegtracé is een omvangrijk project, waarvoor aanpassingen nodig zijn aan wegen, spoor en kabels en leidingenstroken. Het is de bedoeling dat het nieuwe tracé in 2020 in gebruik wordt genomen. Werk aan de winkel dus!