ArchitectDirect versnelt communicatie
ArchitectDirect uit Breda is als architectenbureau gespecialiseerd in de nieuwbouw en verbouw van particuliere woningen. Het heeft daarbij de visie dat bouwprojecten goedkoper kunnen worden uitgevoerd wanneer tijdens de ontwerpfase meer ruimte en tijd wordt gereserveerd voor de architect, zodat later in het proces kosten kunnen worden vermeden met behulp van automatisering. BIGnieuws sprak hierover met architect Nick Matulessy van ArchitectDirect uit Breda en ging daarbij in op wat de rol van visualisatie kan zijn bij het besparen van kosten.
Door de redactie
Matulessy is een groot voorstander van het zoeken naar manieren om de productiviteit te verbeteren door processen te versnellen en, en passant de kwaliteit van het geleverde werk te verhogen. Met betrekking tot de architectuur is het hem opgevallen dat met name de communicatie met derden een enorme urenvreter is. “Het is belangrijk om er elke keer weer voor te zorgen dat met alle stakeholders over dezelfde dingen wordt gesproken. Omdat het lastig is om een gebouw goed uit te leggen in woorden, maken we voor de technische communicatie natuurlijk 2D-tekeningen, maar dit is een abstractie van wat er wordt gerealiseerd en dus niet geschikt voor communicatie met niet-ingewijden. Een 3D-visualisatie is al een betere weergave van deze abstractie, komt dichter bij de realiteit en biedt daarmee al meer inzicht, maar een interactieve visualisatie waar een klant doorheen kan lopen, is natuurlijk de ultieme oplossing voor communicatie. Dat biedt de mogelijkheid om echt alles te controleren en dat is heel gunstig voor het proces.“
“We maken samen met de klant een plan en een vertaling van de wensen die hij heeft. Als er concessies gedaan moeten worden, moeten we de klant kunnen uitleggen waarom die concessies moeten worden gedaan en wat voor invloed deze hebben. Sommige klanten hebben blind vertrouwen en geloven het wel, maar anderen willen zelf wat meer controle hebben. Hoe minder we aan hen laten zien, of kunnen laten zien, hoe meer we hen moeten overtuigen door middel van gesprekken. Als we uit moeten leggen wat voor effect een wijziging heeft, zijn daar enorm veel woorden voor nodig en heeft de klant nog steeds geen goed beeld van wat hij kan verwachten. Wanneer deze virtueel door het huis kan lopen, is het direct duidelijk wat wij precies bedoelen. Omdat de klant een duidelijk beeld heeft, krijgen we ook veel minder onnodige vragen. Ze hebben veel meer houvast om de juiste keuze te maken, wat resulteert in snellere besluitvorming, waardoor tijdwinst gemaakt wordt.”
Uitdaging in communicatie
Jaarlijks werken de medewerkers van ArchitectDirect aan zo’n vijfhonderd bouw en verbouwprojecten. De meeste projecten worden daarbij uitgevoerd in de Randstad, met name in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam. Het bureau bedient echter ook de rest van Nederland en een van de projecten waarbij Matulessy de mogelijkheden van een interactieve visualisatie gebruikte, was de bouw van een nieuwbouwwoning in het Brabantse Rucphen. Bij het ontwerp van dit gebouw moest rekening worden gehouden met de plaatsing van een monumentale houtconstructie, die in de vorm van een pointcloud digitaal beschikbaar was voor de architect. “De uitdaging in de communicatie rondom deze woning was dat deze veel bijzondere ruimten bevatte. De open trap naar de overloop die in verbinding staat met de leefkeuken en meerdere niveaus heeft, was daarbij een specifiek punt van aandacht. Het was dan ook heel handig om samen met de klant virtueel en ieder vanaf onze eigen werkplek door het huis te kunnen wandelen en echt alle aspecten van de woning te bespreken.”
Als voorbeeld van dergelijke aspecten noemt Matulessy de verhouding tussen de spanten en de rest van het huis. “Die verhouding was erg belangrijk bij deze woning omdat dat de uitstraling van het huis bepaalde. Voor ons, en voor de klant was het erg fijn dat we dat in een oogopslag konden zien in XUVER. Hierdoor konden we ontwerpvraagstukken snel en makkelijk uitleggen.”
Avatar
Voor het maken van de interactieve visualisatie maakte Matulessy gebruik van XUVER, een platform waarmee 3D-modellen uit onder andere SketchUp, Revit en ARCHICAD om zijn te zetten naar een interactieve visualisatie. De rendering is real-time en is te delen door middel van een URL. Door het gebruik van een avatar krijgt de gebruiker een gevoel van de ruimte. De interactieve visualisatie werd echter pas in tweede instantie ingezet. Matulessy: “In de eerste fase van het ontwerp hebben we een ontwerp in Revit gemaakt en op vrij klassieke wijze met PDF-prints van plattegronden/gevels enkele isometrieën aan de klant getoond. We zagen al snel in dat deze manier van werken heel veel communicatie-inspanning vergde, op het gebied van toelichting, feedback en wijzigingen. Dat is natuurlijk voor niemand fijn, vandaar dat we ook snel zijn overgegaan op een andere methode. De interactieve visualisatie van XUVER werd dus pas toegepast na V2 van het schetsontwerp. Achteraf gezien denk ik dat we dat vanaf het allereerste moment hadden moeten doen, dat had vast nog meer tijd bespaard. Ik weet wel zeker dat als we XUVER niet hadden toegepast vanaf V2, dan hadden we de iteraties niet zo kort op elkaar kunnen doen en ook het aantal niet kunnen reduceren.”
Matulessy merkt op dat hij met name de optie om tegelijkertijd met de klant door een huis heen te lopen, als nuttig beschouwt. “Omdat beide partijen met een avatar in de XUVER-omgeving aanwezig zijn, is het eenvoudig om iets aan te geven. De klant loopt bijvoorbeeld even naar het raam en wijst het aan, waardoor direct duidelijk is waar we over praten. Ik zou bijvoorbeeld ook alleen zelf in het XUVER-model kunnen stappen en mijn scherm delen met de klant, maar dan is het toch weer lastiger. Als de klant het dan heeft over ‘die tweede balk van boven’ dan moet ik nog steeds bedenken wat hij bedoelt. Dat we beiden in het model aanwezig kunnen zijn, had dus echt meerwaarde.”
Aha-moment
Het gebruik van een interactief 3D-model bij het Rucphense project is Matulessy goed bevallen en op basis van de reacties van de klant durft hij te stellen dat deze ook tevreden was over deze manier van communiceren. “Wanneer de klant de interactieve visualisatie eenmaal onder ogen heeft, zorgt dat echt voor een aha-moment. Dan wordt voor hem ineens duidelijk hoe het ontwerp in elkaar zit en kan hij precies duiden wat hij niet wil en hoe het dan wel zou moeten. Dat zorgt dan soms voor harde feedback, maar het is wel fijn dat alles duidelijk is. XUVER heeft voor ons dus echt een meerwaarde en zie ik het vooral als een versneller van communicatie en verminderaar van iteraties.
We merken daarnaast ook bij klanten dat ze dankzij interactieve visualisatie alles beter en vooral ook sneller begrijpen. Hierdoor kunnen klanten veel sneller keuzes maken en komen we sneller tot een definitief ontwerp.”