Marktoverzicht van BIM- en CAD-softwaregebruik van Europese architecten

Marktoverzicht van BIM- en CAD-softwaregebruik van Europese architecten

Digitalisering heeft de bouwsector enorm veranderd. De impact van digitalisering is vooral goed te zien in de manier waarop architecten ontwerpen en projecten managen.

Enerzijds is digitalisering van het bouwproces en van technisch projectmanagement duidelijk te zien in de groei van het gebruik van Building Information Modelling (BIM) onder architecten. Anderzijds is hun manier van ontwerpen in enkele decennia veranderd van papier naar het gebruik van Computer Aided Design (CAD) software.

Met deze trend van digitalisering is de vraag naar BIM- en CAD-software gegroeid, met als resultaat dat softwareontwikkelaars zich meer op de bouwsector zijn gaan richten of zelfs BIM- en CAD-specialisten zijn geworden. Aangezien architecten de hoofdgebruikers zijn van dergelijke typen software hebben we ze opgenomen in de Q2 2021 European Architectural Barometer van USP Marketing Consultancy, en hebben we architecten uit acht Europese landen gevraagd welke BIM- en CAD-software ze gebruiken.

Duidelijke software marktleiders onder Europese architecten
Wanneer we kijken naar het gebruik van BIM- en CAD-software onder architecten, is Autodesk een duidelijke marktleider in Europa. 45% van de architecten gebruikt Autodesk REVIT als BIM-software en 47% gebruikt Autodesk AUTOCAD als CAD-software. Bovendien geeft één op de vijf architecten aan dat ze REVIT als CAD-software gebruiken, wat betekend dat Autodesk eigenlijk een marktaandeel van 66% heeft in de CAD categorie. Op de tweede plaats staat Graphisofts ARCHICAD, dat door ruim een derde van de architecten gebruikt wordt als BIM software en door ongeveer een kwart als CAD-software.

Samen domineren Autodesk en Graphisoft de Europese markt, waar tussen de 80% en 90% van de architecten hun software gebruikt voor BIM- of CAD-doeleinden. De dominantie van deze twee spelers betekent echter niet dat andere spelers geen kans hebben. Europa is een grote markt, en lokale voorkeuren kunnen een beeld geven dat sterk verschilt van het gemiddelde, wat duidelijk wordt wanneer we inzoomen op specifieke landen.

Grote verschillen per land: het Duitse voorbeeld
In Duitsland wordt software van Autodesk door iets meer dan een derde van de architecten gebruikt als CAD-software, en Archicad software door net iets minder dan een derde. Er is echter nog een derde grote speler op de Duitse markt,  Nemetschek, wiens Nemetschek group en Allplan software door 34% van de Duitse architecten wordt gebruikt als CAD-software.

Wat betreft BIM-software heeft Nemetschek ook een flink marktaandeel in Duitsland. Nemetschek group software en Nemetscheks Vectorworks en Allplan worden gebruikt als BIM-software door 31% van Duitse architecten. Samen hebben deze programma’s Archicad ingehaald, dat door 27% gebruikt wordt, en hebben ze een even groot marktaandeel als Autodesks BIM-software.

Grote kansen voor software ontwikkelaars
Gecombineerd met marktinformatie als gebruikersaandelen kan gedetailleerde informatie per land de sleutel zijn tot succes voor software ontwikkelaars die zich richten op architecten en de bouwsector als geheel.  In Duitsland gebruikt 95% van de architecten momenteel CAD-software, wat duidt op een vrij verzadigde markt. Maar enkel 37% van de Duitse architecten gebruikt momenteel BIM, en dat aandeel wordt verwacht te stijgen naar 59% in 2025, wat betekend dat er veel groeimogelijkheden zijn voor bedrijven die BIM-software aanbieden.

Om te zien wat de lokale CAD- en BIM-software situatie onder architecten is in acht belangrijke Europese markten, en om hun economische ontwikkeling en vooruitzichten te zien, verwijzen we naar het Q2 2021 rapport van de European Architectural Barometer van USP Marketing Consultancy.

Over USP Marketing Consultancy
USP Marketing Consultancy is een toonaangevend internationaal marktonderzoeksbureau dat al meer dan 25 jaar gespecialiseerd is in de bouw-, installatie- en doe-het-zelfsector. USP Marketing Consultancy werkt voor internationaal gerenommeerde bedrijven zoals AkzoNobel, Philips, Grohe, Forbo, etc. Onze klanten hebben vaak pan-Europese vragen over hun naamsbekendheid, customer journeys, marktkansen, e-commerce trends en andere onderzoeksbehoeften. USP Marketing Consultancy levert de inzichten om beslissingen te nemen en fungeert als marketingadviseur voor haar klanten.

Website USP Marketing Consultancy

Facebook
LinkedIn
Twitter