Investeerder wil groei, expansie en sterkere organisatie
Afgelopen zomer werd bekend dat Geodan zou worden overgenomen door een investeerder die eerder al Geodan van den Berg, Swiss Knife en GOconnectIT onder zijn hoede nam. Zo ontstond in korte tijd een grote nieuwe speler in de geo-markt.
Door Remco Takken
Investeerder Main Capital gaat Geodan samenvoegen met het reeds in 2017 ingelijfde GOconnectIT uit Nieuwegein. Financiële details zijn niet bekendgemaakt, maar Charly Zwemstra, managing partner bij Main Capital, liet aan Het Financieele Dagblad weten een belang van zo’n 65 procent in het gecombineerde bedrijf te hebben verworven. De huidige directies worden samengevoegd en de managementteams van beide bedrijven houden zelf ook een belang.
Investeerder
Main Capital is een Haags investeringshuis, met tevens een vestiging in Duitsland en Zweden. Het voegt consequent relatief kleine softwarebouwers samen tot middelgrote bedrijven. Investeerder Main Capital belooft GOconnectIT actief te ondersteunen bij de groei, internationale expansie en het versterken van de organisatie. Zowel GOconnectIT als Geodan waren al in omringende landen actief. Met vervolgovernames wil Main de aanwezigheid in het buitenland verder versterken. De aandacht zal uitgaan naar het uitbreiden van het product- en dienstenportfolio middels het leveren van innovatieve schaalbare oplossingen, alsmede het doen van gerichte acquisities. Het bedrijf wil naast Nederland nu ook andere Europese landen betreden, waaronder België en het Verenigd Koninkrijk.
Gespecialiseerd
GOconnectIT is opgericht in 2001 en heeft zich in de afgelopen jaren gepositioneerd als een gespecialiseerde softwareleverancier, met name in de hoek van kabels en leidingen. Denk aan GO WIBON, dat zorgt voor de aansluiting van de ruwe data van netbeheerders op de centrale omgeving van het Kadaster. Naast het aanbieden van softwareproducten, adviseert het bedrijf ook cliënten. GOconnectIT versterkte de positie in de glasvezelmarkt met de overname van het Almelose Swiss Knife.
De overname van Swiss Knife is naar eigen zeggen een volgende stap in ‘het creëren van de leidende softwaregroep voor de kabel- en leidingbranche’. Edwin van Rooijen, CEO van GOconnectIT: “Met het toevoegen van Swiss Knife aan de GOconnectIT Group werken we verder aan onze visie waarin het beheer van geografische en asset data op kantoor en het raadplegen en inwinnen van data in het veld centraal staat. Zo kunnen we de branche beter ondersteunen in het digitaliseren van werkprocessen.“
Geodan en KLIC/WION-diensten
Swiss Knife is de tweede overname voor de leverancier van software-oplossingen voor de infra-branche. GOconnectIT nam in december vorig jaar al Geodan van den Berg over, de leverancier van geografische software voor kabel- en leidingbeheerders. De banden met Geodan zijn echter nooit helemaal doorgesneden.
Innovatieve leverancier
Geodan bestaat dit jaar 35 jaar. Het was een van de eerste bedrijven die besloot om te praten over ‘location intelligence’ en ‘geo-informatie’ in plaats van over GIS en vastgoed- en objectenregistratie. Met een open blik naar de markt werkten verschillende afdelingen binnen Geodan aan innovaties voor gebruikers van MapInfo, Esri’s ArcINFO en verschillende maatwerkoplossingen voor nuts- en energiebedrijven. “We kennen GOconnectIT sinds de verkoop van Geodan van den Berg als een innovatieve leverancier van specialistische software-oplossingen voor de infra-branche. Een ambitieuze partij ook die ons snapt en goed bij ons past”, aldus Bert Scholten, de nieuwe algemeen directeur bij Geodan. “We werken al enige tijd succesvol samen, waarbij ons cloudplatform GeodanMaps diensten levert voor de WIBON-oplossingen van GOconnectIT.”
Heldere communicatiestrategie
Dat veel mensen Geodan kennen, heeft niet alleen te maken met het vooruitstrevende karakter van het bedrijf. De communicatiestrategie is altijd glashelder geweest. In de gevleugelde woorden van een van de mede-oprichters, Henk Scholten: “Het is onze ambitie om minstens twee keer per jaar het achtuurjournaal te halen.” Met The Meridian heeft Geodan bovendien de ‘Grand Prix Content Marketing 2019’ gewonnen voor het beste B2B content-marketingplatform in de Benelux en internationaal verschillende nominaties behaald voor diverse prijzen. Het interactieve contentplatform laat zien hoe Geodan kennis en innovatie inzet bij het vervullen van de missie om met location intelligence de wereld duurzamer, veiliger en slimmer te maken.
Toekomstige constellatie
Geodan heeft vestigingen in Amsterdam en Den Bosch. Informeel wordt er door de buitenwereld wel gesproken over ‘Geodan Amsterdam’ en ‘Geodan-Zuid’. De vestigingen blijven ook na de overname door Main Capital gewoon bestaan, waarbij Geodan “over de vestigingen heen” werkt met een driekoppige directie, die in beide plaatsen zal werken.
Dankzij warme contacten met de VU in Amsterdam heeft Geodan een goede naam op het gebied van innovatie en onderzoek. Op de website van de universiteit valt te lezen: “Geodan is een van de oudste en hechtste partners van SPINLab. Verschillende onderzoekers werken zowel bij SPINlab als bij Geodan. Deze samenwerking versterkt de technische kunde van SPINLab en helpt bij het vertalen van resultaten uit wetenschappelijk onderzoek naar de praktijk.”
Samen sterker en groeien
Door de samenwerking kan het nieuwe conglomeraat in de toekomst een grote, groeiende groep gebruikers in binnen- en buitenland, high-end geo-IT-oplossingen bieden. “Een breed portfolio innovatieve oplossingen waarmee de wereld van morgen vooruit kan”, aldus Scholten. “En waarvan onze klanten in de toekomst gaan profiteren. Door van elkaar te leren en de krachten te bundelen, kunnen we nog meer impact maken richting een duurzame samenleving. Daarmee wordt ons werk nog waardevoller. Ik kijk er persoonlijk ontzettend naar uit om aan de slag te gaan en samen deze inspirerende opdracht te realiseren.”