Maatvoeren Smart Energy Hub Amsterdam

Maatvoeren Smart Energy Hub Amsterdam

Op de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) werkt BAM aan de realisatie van een Smart Energy Hub voor cruiseschepen. Hiermee worden cruiseschepen voorzien van elektriciteit als deze aan wal liggen. Geomaat verzorgt de maatvoering in dit project.


Jeroen Watermulder, Projectleider Infra bij Geomaat, vertelt.
Vanaf 2030 is het verplicht voor cruiseschepen om gebruik te maken van zogenaamde walstroom. Dit zorgt ervoor dat cruiseschepen geen gebruik meer hoeven te maken van de eigen generatoren aan boord op het moment dat ze aan wal liggen. Dit heeft verschillende voordelen: een verbeterde luchtkwaliteit door de afname van onder meer fijnstof, de vermindering van geur en van geluid. Op deze manier wordt de uitstoot van CO² van cruiseschepen aan de kade flink verlaagd.

Smart Energy Hub realiseren
BAM realiseert de Smart Energy Hub en Geomaat verzorgt de maatvoering. Er komt meer bij kijken dan alleen een lange kabel aanleggen. De Smart Energy Hub wordt een gebouw van dertig bij negen meter en wordt op de historische kade geplaatst. In het gebouw komen de voorzieningen tussen de netaansluiting en de ‘stekker’ voor de schepen.

Nieuwe fundering
De historische kade stamt uit 1860 en staat op houten palenconstructies. De Smart Energy Hub krijgt een eigen fundering. Dit betekent dat deze geïntegreerd moet worden met de oude, bestaande fundering. Er is een ontwerp gemaakt voor de palen en deze hebben wij uitgezet op de kade.

Ruimte maken voor de fundering
Op de uitgezette locaties zijn gaten in de betonnen vloer gemaakt voor de nieuwe fundering. De volgende stap is crushen. Dit houdt in dat een grote lange buis met bovenop een boor door de gaten gaat en gecontroleerd alles fijn maalt wat in de weg zit. Op de plek van de gaten zitten geen oude palen, maar mogelijk wel andere obstakels. Op deze manier wordt er ruimte gecreëerd voor de nieuwe fundering.

Deformatiemeting
Crushen brengt de nodige trillingen met zich mee. Wij hebben een meting opgezet om tijdens de werkzaamheden de deformatie van de historische kade te monitoren. We houden de kade dus goed in de gaten tijdens de werkzaamheden. Na het plaatsen van de heipalen gaat BAM verder met de fundering. Er worden betonbalken aangebracht en betonvloeren gestort. Hier verzorgt Geomaat de maatvoering voor.

Maatvoeren aansluitkasten
De volgende stap is het maatvoeren van alle dertien aansluitkasten op de kade. Dit zijn de punten waar de enorme schepen straks op aansluiten. We hebben een goede samenwerking met BAM en dat is essentieel om het hele proces goed te laten verlopen. Het palenplan (het ontwerp) is tussendoor een aantal keer gewijzigd, wat de nodige flexibiliteit van ons vraagt.

Website Geomaat

 

Delen op facebook
Facebook
Delen op linkedin
LinkedIn
Delen op twitter
Twitter
Scroll naar top