Intermedix, leverancier van Crisis Information Management-systemen en tot nu toe vooral actief met nationale en regionale emergency management systemen in de VS, start het eerste Nederlandse project samen met Ambulance Amsterdam.
Het pilotproject in 2017 beoogt de efficiency in het delen van informatie met partners in de keten te vergroten. Daartoe dragen betrokken partijen in de acute zorgketen bij aan een eenduidig situatiebeeld voor de meldkamer. Dit werkt met specifieke dashboards, wat de faalkans verkleint en zorgt voor een single truth: iedereen in de keten heeft dezelfde, juiste en meest actuele gegevens.
WebEOC
Intermedix levert haar crisismanagementinformatiesysteem WebEOC. Dit op Microsoft SQL en IIS gebaseerde systeem gebruikt webtechnologie voor eenvoud in beheer en gebruik. Deze technologie sluit gemakkelijk aan op andere systemen en bronnen van informatie. Daarbij wordt gebruik gemaakt van bestaande informatie die partijen zelf via een beveiligd dashboard ontsluiten. Op dashboards per onderwerp kan die actuele informatie direct worden opgeroepen. In de Verenigde Staten gebruiken inmiddels zeshonderd veiligheidsorganisaties deze systematiek. Een praktijkvoorbeeld van de inzet was bij de inauguratie van de Amerikaanse president.
Webbased platform voor realtime informatie in de meldkamer
Voor Ambulance Amsterdam zorgt het platform van Intermedix voor het realtime delen van up-to-date informatie in de meldkamer. Het project beoogt ook informatie direct zichtbaar te maken bij de centralist. Dit verkleint de kans dat belangrijke operationele informatie van de partners verloren gaat, bijvoorbeeld omdat draaiboeken in overvolle emailboxen terecht komen. Ook kan de actuele beschikbaarheid en locatie van bijvboorbeeld een traumahelikopter via een dashboard in beeld gebracht worden. Ambulance Amsterdam betrekt ook andere ketenpartners actief in dit project. Het project is begin januari 2017 gestart en is naar verwachting in april 2017 operationeel. Jaap-Frank Ponstein, directeur van Ambulance Amsterdam: “Wij nemen als Ambulance Amsterdam het initiatief om deze bewezen oplossing van Intermedix als project in 2017 voor onze meldkamer toe te passen. In Amsterdam hebben we de hoogste aantallen ritten met onze ambulances en wordt de context in de stad ook steeds ingewikkelder. Bijvoorbeeld door het steeds maar toenemende aantal evenementen in de stad. Daarop willen we met dit project inspelen”. Dirk Verbeek, directeur Nederland van Intermedix zegt in een uitgestuurde toelichting: “Wij zijn zeer verheugd met dit snelle resultaat in Nederland. Wij investeren in dit project om het tot een goed einde te brengen. Wij willen hiermee een goede referentie neerzetten voor de informatie-gestuurde aanpak van crisisinformatiesystemen. In Nederland is daar nog niet veel ervaring mee, terwijl de vraag naar dergelijke systemen groot is. Daarnaast is Amsterdam als wereldstad een uitstekende toegangspoort naar de Europese markt.”