Focus en flexibiliteit
Maarten van der Hoek trad vorig jaar aan als de nieuwe directeur van Nieuwland Geo-Informatie. Voor hem is de kernvraag: “Hoe kunnen wij publieke meerwaarde creëren met geo-informatie?”
Door Remco Takken
“Voor geospecialisten is het op het eerste gezicht een open deur, maar ‘locatie’ gaat een hele nieuwe rol spelen in de ICT. Het is lange tijd een niche geweest en dat is aan het veranderen.” Aan het woord is Maarten van der Hoek, directeur van Nieuwland Geo-Informatie. “Ik zie, mede vanuit mijn achtergrond in zaaksystemen, dat het steeds belangrijker wordt om trends en ontwikkelingen ook anders te kunnen presenteren dan in lijsten en tabellen. De gemeenten zijn daarvan een goed voorbeeld: geo-afdelingen functioneerden traditiegetrouw redelijk ‘op zichzelf’, de verbinding met andere ICT-oplossingen is lastig gebleken.” Hij ziet namelijk hiaten: “Wie focust op een zaak, zou kunnen opmerken dat demografische factoren vaak niet goed in beeld zijn. De factor ‘leeftijd’ is bijvoorbeeld veel breder toepasbaar dan momenteel wordt gedaan. ‘Waar wonen jonge gezinnen met kinderen, waar wonen ouderen’: dat is natuurlijk het laaghangende fruit voor de geo-ICT. De kernvraag is: hoe kunnen wij publieke meerwaarde creëren met geo-informatie? De vertolking van basisgegevens naar vakspecifieke applicaties gaan we steeds meer presenteren op een kaart. Daar is absoluut behoefte aan: momenteel verdwijnt er veel energie, tijd en geld aan het koppelen van registraties. Ondanks deze energie is het nog steeds niet mogelijk om documentmanagementsystemen, zaaksystemen en vergunningsinformatie te verbinden aan geo-informatie. Door gezamenlijk bruggen te slaan en door procesinformatie te verrijken met geo maken we informatie visueel. Nieuwland Geo-Informatie wil hier het verschil maken door geo toe te voegen aan administratieve systemen. Wat mij betreft is er een continue switch tussen het proces en ons product, de kaart.”
Opleidingen, software en diensten
Nieuwland Geo-Informatie geniet al jaren bekendheid met haar opleidingentak. Op dit moment is de post-hbo-cursus “zo succesvol, dat we hem dit jaar twee keer organiseren”, aldus Van der Hoek. “Uit onze opleidingen halen wij onze kundige mensen, dat zijn de professionals die wij aan ons willen binden als het gaat om assisteren van onze opdrachtgevers.” Vanuit de diverse opdrachtgevers waar Nieuwland Geo-Informatie haar specialisten plaatst is een enorme software-behoefte naar voren gekomen. “Inspelend op die vraag hebben wij een aantal generieke producten ontwikkeld.” Bekende software-producten van Nieuwland Geo-Informatie zijn WebGIS Publisher, de App-lijn en GISRatio. Van der Hoek signaleert: “Klanten vragen typisch eerst naar je producten, of ze geven aan met welk type database ze willen werken. Wat ze zouden moeten formuleren, is: de probleemstelling? Belangrijker is namelijk: wat willen ze georganiseerd krijgen?” De vraag die Nieuwland Geo-Informatie vervolgens aan de klant stelt: “Hoe kunnen wij met geo-informatie toegevoegde waarde bieden?” Dat kan met software, maar ook in een project of middels een advies.
Software-oplossingen
“Het doel is ontzorgen”, aldus de directeur. “Als je kijkt naar productgericht ontwikkelen, dan willen we meerwaarde creëren met onze productlijnen: GISRatio, WebGIS Publisher en de Apps. Ons team moet zo goed mogelijk inspelen op de vele veranderingen en nieuwe ontwikkelingen om ons heen, als we willen voldoen aan de flexibiliteit die van ons wordt verwacht. Denk daarbij aan thema’s als 3D, BIM, smart cities, big data.” Het zijn tastbare thema’s, maar hoe pak je ze op? “Wij komen met een product dat continu doorontwikkelt. Je moet dan cyclisch kunnen schakelen.” Op basis van deze inzichten is Nieuwland Geo-Informatie als organisatie in verandering: “Door het toepassen van ‘Agile’-methodieken willen wij goed inspelen op veranderingen en producten in gezamenlijkheid met de klant doorontwikkelen. Daarbij hebben we de focus gelegd op geo-informatie en het organiseren van een ecosysteem met partners. Dit om geo-informatie toe te voegen aan bestaande applicaties.”
Nieuwland Geo-Informatie kiest voor samenwerking en partnerships
“Onze keuzes voor de toekomst zijn gericht op partnerships. Er zijn partijen met marktspecifieke kennis. Met hen werken wij graag samen. Neem als voorbeeld het sociale domein, dat is voor ons echt een andere wereld. Op dit vlak willen wij de juiste leveranciers vinden om mee samen te werken in een partnership. Wij fungeren als geo-ICT-toeleverancier aan onze partners.” Nieuwland Geo-Informatie heeft al ervaring met deze wijze van werken. Zo wordt WebGIS Publisher voor gemeenten reeds als C-Sam Publiceer door Crotec in de markt gepositioneerd. “Wij zijn in feite een onderdeel van de Crotec-suite. Crotec implementeert een totale suite in de branche die zij het beste kennen.” Een ander voorbeeld is het embedden van WebGIS Publisher in het Webis Portal van Bakerware. Bakerware biedt onder andere een klantcontactcentrum en een digitaal loket voor belastingkantoren. Medewerkers van belastingkantoren kunnen met deze software direct zien wie er belt en welke gegevens bij deze klant horen. Binnen deze applicatie is WebGIS Publisher volledig geïntegreerd als kaartviewer. De viewer geeft direct inzicht aan de objecten waar belasting over wordt geïnd. Onlangs is Nieuwland Geo-Informatie een samenwerking aangegaan met Omnimap, een moderne oplossing voor ketenintegratie waarbinnen informatie beschikbaar is, processen worden geregisseerd en ketenpartijen verbonden. Deze informatie wordt beschikbaar gesteld in WebGIS Publisher die is geïntegreerd. Maarten van der Hoek ziet het succes van geo-informatie helder voor zich: “Het gaat om de integratie! Dan is het zaak om toegevoegde waarde te bieden: een handige add-on. Geo toepassen in een al bewezen product.”