HERE en Unifly brengen luchtruim in kaart voor drones

HERE en Unifly brengen luchtruim in kaart voor drones

Binnenkort zijn het niet alleen onze wegen die overbelast zijn. De stijgende populariteit van drones, zowel voor recreatief als commercieel gebruik, brengt de uitdaging om het verkeer te beheren in het luchtruim. Bovendien zal in de autonome wereld van morgen het verkeer van zowel vliegtuigen als voertuigen goed moeten worden begeleid om de veiligheid en efficiëntie te garanderen.

 

Om hier aan te voldoen, werken HERE Technologies, wereldleider op het gebied van digitale kaarten en locatieservices, en Unifly, toonaangevende leverancier van Unmanned Traffic Management (UTM) -software, samen om luchtruimkaarten voor drones in te schakelen.

In de eerste fase van de samenwerking zijn beide bedrijven van plan om een luchtruimkaart voor drones te creëren die zowel landelijke als stedelijke gebieden afdekt en no-fly-zones markeert, zoals luchthavens, woonwijken en gevoelige overheidsinstallaties.

In de tweede fase wordt het systeem verder uitgebreid naar de ondersteuning van het beheer van de drone-verkeersstroom en het vermijden van botsingen, net zoals luchtverkeersleiders dat vandaag doen voor de luchtvaartindustrie. Op langere termijn is het de bedoeling om te onderzoeken hoe transport en logistiek van drones naadloos kunnen worden geïntegreerd in het bredere transportsysteem.

Het Unifly UTM-platform verbindt de juiste lokale en luchtvaartautoriteiten met dronepiloten om drones veilig in het luchtruim te integreren. HERE ontwikkelt intussen de Reality Index, een uitgebreide real-time digitale weergave van de fysieke wereld. Op basis van de commerciële overeenkomst van de bedrijven, zal Unifly de kaart- en locatiegegevens van de HERE Reality Index integreren in haar applicaties om een meer en meer robuust beeld van het luchtruim  te bieden.

Drones: de ultieme gebruikers van de Reality Index
Een drone heeft over het algemeen een kaart vanaf de grond tot een hoogte van ongeveer 150 meter nodig; in de toekomst kan deze in de hoogte worden uitgebreid voor bijvoorbeeld vliegende taxi’s. Drones moeten bij hun vluchten rekening houden met obstakels, gebouwen en de privacy van mensen. Als vliegende objecten zijn ze ook onderworpen aan verschillende luchtruimregels.

Om drones veilig en voorspelbaar te laten werken, is toegang tot rijke en nauwkeurige gegevensbronnen van groot belang. Deze gegevensbronnen moeten ook voortdurende worden bijgewerkt om het nut te garanderen. Net zoals HERE vandaag kaartinformatie en nieuwe locatieservices voor chauffeurs en passagiers creëert op basis van de real-time sensorgegevens die worden gegenereerd door miljoenen voertuigen op de weg, zouden drones zelf ook kunnen worden gebruikt om een “zelfherstellende” luchtruimkaart mogelijk te maken. Uitgerust met verschillende geavanceerde sensoren, kunnen drones veranderingen in de real-world omgeving detecteren en gegevens sturen naar de cloud om kaartupdates te ondersteunen.

Door de gegevens van veel drones samen te voegen, zou de luchtruimkaart ook kunnen worden verrijkt met nauwkeurige informatie over hyperlokale weersomstandigheden, potentiële gevaren en de beste vliegroutes.

Website HERE 360

Website HERE

Website Unifly

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Scroll naar top