GIS onmisbaar voor geotechnisch onderzoek: van woningen tot het spoor

GIS onmisbaar voor geotechnisch onderzoek: van woningen tot het spoor

Voor het bouwen van woningen, constructies, de aanleg van het spoor of van nieuwe wegen kunnen we niet zonder geotechniek. Want voordat we gaan bouwen moeten we er natuurlijk wel zeker van zijn dat de grond sterk genoeg is, hoe lang funderingspalen moeten zijn of dat er grondverbeteringen toegepast moeten worden.

Team Geotechniek van Sweco maakt hiervoor volop gebruik van GIS. En nu ook van GeoWeb. In gesprek met Nathan de Baat, adviseur Geotechniek.

Op de GeoWeb Gebruikersdag liet Marcel Steenis, productmanager bij Sweco, een fragment zien van de NOS, waarin ProRail en Marc Everaars (Sweco) vertellen over hun onderzoek naar de toekomstbestendigheid van het spoor. ProRail riep voor dit onderzoek hulp in van team Geotechniek van Sweco, dat voor de analyses gebruik maakte van GIS.

GIS & Geotechniek
Het onderzoek voor ProRail is slechts één van de voorbeelden waar het geotechnische team van Sweco GIS voor inzet. Nathan: “Wij geven advies over de sterkte van grond, waar op gebouwd wordt. Dat baseren we onder andere op funderings-, zettings- en stabiliteitsberekeningen. Voor deze geotechnische onderzoeken is GIS onmisbaar. Het geeft inzicht in de uitgangspunten, bijvoorbeeld welk grondonderzoek beschikbaar is op de projectlocatie.”

Overstap naar GeoWeb
“Jarenlang maakten wij gebruik van de WebAppBuilder van Esri”, vertelt Nathan. “Alleen stop Esri vanaf juni 2024 met de ondersteuning hiervan. We waren al enthousiast over GeoWeb en de uitfasering van de WebAppBuilder gaf ons het laatste zetje om over te stappen. En dat is een enorme vooruitgang. In GeoWeb kunnen we bijvoorbeeld ook shapefiles inladen en informatie, schetsen en kaartlagen heel makkelijk opslaan en delen.”

GIS van levensbelang
Nathan gebruikte GeoWeb onder meer om voor de gemeente Voorschoten te onderzoeken waar zij het beste flexwoningen konden plaatsen. De gemeente had 7 voorkeurslocaties.

“In Geoweb bepaalde ik de input voor de funderings- en zettingsberekeningen, zoals de grondopbouw”, legt Nathan uit. “Dat was een mooi project om GeoWeb voor in te zetten. Zonder projectspecifiek onderzoek konden we de gemeente toch inzicht geven in welke locaties geotechnisch gezien de voorkeur hebben.”

“En voor het project van ProRail gebruikte ik GeoWeb als controletool”, gaat Nathan verder. “Voor dit project maakten we zeker 250.000 geautomatiseerde berekeningen van de spoorbaan. Als we hier de toekomstbestendigheid van het spoor op baseren, is het is van levensbelang dat deze berekeningen kloppen. Dat kun je alleen met zekerheid zeggen als je weet of de geautomatiseerde input klopt. Zoals grondwaterstanden, hoogteprofielen en de ligging van sloten en sporen. In GeoWeb kon ik heel makkelijk controleren of onze data en daarmee onze berekeningen betrouwbaar zijn.”

Niet meer schakelen tussen tools
“GeoWeb levert ons heel veel inzicht op”, zegt Nathan. “Grondonderzoeken, hoogteprofielen, waterstanden. Alles staat in één viewer. Daardoor hoeven we niet meer steeds te schakelen tussen verschillende tools en informatiebronnen. Dat levert veel tijdswinst en kwaliteit op. En we zien veel uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst. We willen GeoWeb inzetten voor het maken van geotechnische lengteprofielen, automatisch gegenereerde grondonderzoeksrapporten en het automatisch uitvoeren van indicatieve berekeningen.”

Website GeoWeb

Delen op facebook
Facebook
Delen op linkedin
LinkedIn
Delen op twitter
Twitter
Scroll naar top