Gedeputeerde Michiel Scheffer van de provincie Gelderland was eind maart in het Chinese Wuhan om met investeerders te spreken over een aansluiting op de Nieuwe Zijderoute met China.
De Nieuwe Zijderoute is een nieuwe spoorverbinding vanuit China naar West-Europa. De goederentreinen op deze verbinding rijden onder andere vanuit China onder meer door Kazachstan, Rusland, Polen, Wit-Rusland en Duitsland. De spoorlijn Wuhan-Duisburg is onderdeel van de Zijderoute. De spoorlijn biedt volgens de provincie Gelderland kansen voor de export van Gelderse producten en voor het aantrekken van investeringen uit China.
Spooraansluiting
Producten werden tot nu toe veelal per schip naar Europa vervoerd. Omdat deze route maar liefst 36 dagen duurt, is de Zijderoute opnieuw leven ingeblazen. Goederentreinen rijden in ongeveer zestien dagen van China naar West-Europa. De Zijderoute eindigt officieel in Duisburg en Gelderland hoopt hierop aan te sluiten. Gelderland overweegt om langs de Betuweroute bij Valburg een railterminal te bouwen die aansluit op de Zijderoute. Op de railterminal kunnen containers worden overgeladen van vrachtwagen naar trein. De provincie verwacht dat deze extra transportmogelijkheid Gelderland aantrekkelijk maakt voor de vestiging van nieuwe Europese bedrijven en uitbreiding van bestaande bedrijven. Daarnaast kan de railterminal bijdragen aan de klimaatdoelstellingen van Parijs.
Spooremplacement
Bij Valburg is al een emplacement voor het rangeren van containertreinen aangelegd: het Container Uitwissel Punt (CUP). Op dat emplacement kijken de provincie naar mogelijkheden voor een opstappunt om containers over te laden van de weg naar het spoor.
Voor vervoerders en verladers betekent een opstappunt op het spoor de mogelijkheid om in de regio Arnhem en Nijmegen te kiezen tussen weg, water en spoor. Het is de bedoeling dat de railterminal openbaar toegankelijk wordt.
Website Provincie Gelderland
Factsheet Provincie Gelderland | aansluiting Zijderoute