Fietsers krijgen groen bij slecht weer

Fietsers krijgen groen bij slecht weer

Op initiatief van de Cleantech Regio en het bedrijf Technolution is er in Apeldoorn een koppeling gerealiseerd tussen een landelijke online regenradar en de eigen verkeerscentrales. Hierdoor kan een fietser voor de bui uit sneller groen krijgen bij alle aangesloten verkeerslichten. Met het initiatief wil de regio het fietsen stimuleren.

Dankzij de voorspellingen uit de regenradar weten de verkeerslichten namelijk dat er een bui op komst is. Deze kunnen dan alvast extra voorrang geven aan de fietser. Dit zorgt voor korte wachttijden bij verkeerslichten en kan een fietser helpen een regen- of hagelbui voor te blijven. De regenradar van Lizard kan op zeer korte termijn de buien voorspellen door een nieuwe innovatieve toevoeging, genaamd Nowcast. Dit product is ontwikkeld door Royal HaskoningDHV, Infoplaza en Nelen & Schuurmans. Een voorbeeld van een kruising waar de koppeling in gebruik wordt genomen, is de kruising Molenstraat Centrum-Quarles van Uffordlaan in Apeldoorn. Deze ligt tussen de drukke centrumring van Apeldoorn en de snelle fietsroute Deventer-Apeldoorn. Als het hier gaat regenen, krijgt de fietser ten opzichte van het autoverkeer op de centrumring dubbel zo vaak groen, ten koste van de doorstroming van het autoverkeer. Daarmee is dit de eerste locatie waar online weergegevens leiden tot acties in de verkeerslichten op straat voor de weggebruiker. Dit soort maatregelen kan op sommige locaties de wachttijd meer dan halveren.

Intelligente verkeerslichten (i-Vri’s)

De Cleantech Regio gaat veel meer verkeerslichten voorzien van extra maatregelen voor de fietsdoorstroming. Nu al kunnen bij alle aangesloten verkeerslichten groentijden van autorichtingen automatisch worden ingekort. Maar extra fietsbeurten moeten wel in de regelsoftware van het verkeerslicht worden ingeprogrammeerd. De koppeling tussen de verkeerscentrale MobiMaestro met de online weerdienst loopt parallel aan de landelijke ontwikkeling van een nieuwe generatie intelligente verkeerslichten (iVri), die via het Internet of Things ‘weet’ welke auto’s, fietsers en ov-voertuigen naderen. Deze intelligente verkeersregelinstallaties maken het eenvoudiger om aankomend verkeer te herkennen en daarop verkeersregelingen aan te passen.

Voordelen

iVri biedt steden nieuwe mogelijkheden om de groene golf beter te regelen. Groen licht aan bijvoorbeeld vrachtverkeer leidt tot een besparing in tijd, brandstof en CO2. Reductie van emissies en beperking van onnodige stop & go’s verlicht de druk op steden. iVri’s kunnen zich straks aanpassen naar actuele drukte, soorten voertuigen, verdeling over de stad en actuele snelheden. Hoe slimmer de onderlinge communicatie, hoe efficiënter verkeersstromen op elkaar af te stemmen zijn. De Cleantech Regio zet fors in op deze ontwikkeling.

Partnership Talking Traffic

Het bedrijf Technolution, dat de verkeerscentrale voor de regio heeft geleverd en het onderhoud verzorgt, realiseert de koppeling. Technolution maakt deel uit van het Partnership Talking Traffic: een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de twaalf regionale overheden waaronder de Cleantech Regio, Rijkswaterstaat en zo’n twintig nationale en internationale marktpartijen uit de verkeersindustrie, telecom, IT en dienstverlening.

90 miljoen in vijf jaar

Gezamenlijk investeert het Partnership Talking Traffic de komende vijf jaar € 90 miljoen in de ontwikkeling van innovatieve verkeerstoepassingen. Het doel hiervan is de bereikbaarheid, doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid in de drukste steden en regio’s te verbeteren. Slecht afgestelde Vri’s veroorzaken nu jaarlijks zo’n € 90 miljoen aan maatschappelijke schade. Met de nieuwe iVri’s gebeurt dat afstellen continu en volautomatisch. Het Partnership Talking Traffic heeft de ambitie om voor het eind van 2017 1.268 Vri’s (een kwart van het totale aantal in ons land) te vervangen door of aan te passen naar een iVri. De andere installaties volgen in de jaren erna.

Website Slimreizen Stedendriehoek

Delen op facebook
Facebook
Delen op linkedin
LinkedIn
Delen op twitter
Twitter
Scroll naar top