EDF verbetert samenwerking op Hinkley Point C met GIS-portal

EDF verbetert samenwerking op Hinkley Point C met GIS-portal

EDF heeft bedrijfs-GIS van Esri UK gebruikt om een ​​geospatiaal portaal te creëren voor de kerncentrale Hinkley Point C (HPC), een van Europa’s grootste en meest complexe bouwprojecten. Het portaal ondersteunt betere samenwerking en maakt nieuwe digitale workflows mogelijk, deelt een enkel beeld van het hele project, helpt werknemers en aannemers naadloos te werken en verbetert de veiligheid en productiviteit. Het portaal werd onlangs opengesteld voor Tier 1-aannemers toen de bouw van de kernreactoren begon en heeft nu meer dan 1.500 gebruikers.

 

Hinkley Point C, momenteel een van Europa’s grootste bouwprojecten met 8.000 werknemers op het terrein van 450 hectare, is de eerste nieuwe kerncentrale in het VK die is gebouwd sinds Sizewell B in 1995. De nationaal belangrijke infrastructuur zal ongeveer 7% van de Britse elektriciteit, stroomvoorziening ongeveer 6 miljoen woningen en dragen bij aan de Net Zero-doelstelling van de Britse regering.

Centrale bron van gegevens
Het GIS-portaal levert duidelijke informatie en is een centrale bron van alle ruimtelijke gegevens, kaarten, apps en dashboards, waarbij meerdere informatiebronnen worden gecombineerd en voor iedereen ter plaatse toegankelijk worden gemaakt. Een interactieve primaire sitemap bevat meer dan 100 verschillende gegevenslagen, van BIM-modellen en CAD-gegevens, waaronder Revit-modellen, tot bouwoperaties, tijdelijke werken, nutsvoorzieningen, logistiek en voorbereiding op noodsituaties.

“De schaal van het project vormt een complexe logistieke uitdaging”, zegt Jon Dolphin, projectmanager bouw en GIS-leider bij HPC. “Duidelijkheid van bouwgegevens is van cruciaal belang en de GIS-portal biedt een enkele weergave hiervan, wat samenwerking stimuleert omdat mensen kunnen zien waar dingen gebeuren en wanneer. Elke medewerker of aannemer neemt beslissingen op basis van dezelfde gegevens. Het vertrouwen dat hierdoor ontstaat, maakt besluitvorming sneller en versterkt het vermogen van teams om efficiënter te werken. Als gevolg hiervan hebben we verbeteringen gezien op het gebied van kwaliteit, veiligheid en productiviteit.”

Het GIS-portaal begon drie jaar geleden als een proof of concept, werd in het voorjaar van 2021 voor het eerst door bedrijven uitgerold en is sindsdien gegroeid. “Kleine pilots lieten zien wat er mogelijk was en hielpen een breder publiek de voordelen te begrijpen van het gebruik van GIS op een megaproject”, legt Dolphin uit. “Gebruikers bladeren nu door de ruimtelijke gegevens, verkennen toepassingen en maken nieuwe digitale workflows mogelijk die voor hen relevant zijn. Het aantal portalgebruikers groeit dagelijks naarmate meer mensen zich bewust worden van wat GIS te bieden heeft en er meer use cases ontstaan.”

Werkstromen digitaliseren
Esri GIS heeft het vermogen van HPC verbeterd om gegevens in het veld te verzamelen, ter vervanging van handmatige methoden met behulp van papieren checklists, klemborden en spreadsheets. Een voorbeeld zijn de planningsgegevens voor noodgevallen, die worden gebruikt om zekerheid te bieden voor regelgevingsdoeleinden, die nu op tablets worden verzameld en in realtime in het GIS-portaal verschijnen. Managers bekijken en rapporteren erover met behulp van dashboards, waardoor ze weloverwogen beslissingen kunnen nemen.

Tijdelijke werkteams gebruiken vergelijkbare nieuwe digitale workflows voor het plannen en inspecteren van honderden gelijktijdige werken, waaronder uitgravingen, grondwerken, steigers, hellingen of bekisting voor storten van gewapend beton. Door de ruimtelijke context toe te voegen, botsen de activiteiten van aannemers niet, terwijl fysieke onderzoeken nu een fractie van de tijd in beslag nemen. Door gebruik te maken van GIS-apps en geïntegreerde dashboards voor gegevensinvoer en rapportage, is het niet meer nodig om informatie over te zetten naar een rapport wanneer medewerkers terugkeren naar de desktop.

Mobiele GIS
Een ander voorbeeld van mobiele GIS in actie is een app die is gemaakt om het beheer van aanvragen voor generatorvergunningen te verbeteren. HPC moest de emissies monitoren terwijl de vestiging groeide en wilde een gedetailleerd inzicht in het generatorgebruik. Nu hebben aannemers de mogelijkheid om een ​​nieuwe mobiele app te gebruiken in plaats van een spreadsheet, om op een locatie te klikken en een generator aan te vragen die ter goedkeuring aan een workflow wordt voorgelegd. Een dashboard geeft de gegevens weer, zodat elektrische en milieuteams het gebruik van generatoren kunnen optimaliseren en de uitstoot op de hele locatie kunnen verminderen. “De nieuwe digitale aanpak heeft het vorige op spreadsheets gebaseerde systeem vervangen, dat niet controleerbaar was en geen ruimtelijke context had”, aldus Dolphin.

Het portaal zal nog een toename in gebruik zien wanneer de MEH-fase (mechanisch, elektrisch en HVAC) in 2023 wordt opgevoerd, om vergunningen te beheren en te controleren wat er ter plaatse wordt gebouwd. In deze fase werken aannemers samen aan de complexe installatie van bekabeling, leidingen en apparatuur voor de 2.500 kamers van de centrale. Toekomstplannen omvatten het gebruik van GIS om het gebruik van fabrieken rond de locatie te volgen en te optimaliseren om emissies te verminderen en transportdiensten intelligenter te maken, door de bussen en andere voertuigen van de locatie te volgen.

“Het hebben van één GIS-portaal voor onze bouwgegevens is enorm krachtig om communicatiebarrières te doorbreken, iedereen op dezelfde pagina te krijgen en de samenwerking te verbeteren”, besluit Dolphin. “Het gebruik van Esri GIS op Hinkley Point C was voor veel mensen een culturele verschuiving, maar nieuwe digitale benaderingen worden al snel onmisbaar bij het werken aan dergelijke complexe technische projecten.”

Website Esri UK

Website EDF

Facebook
LinkedIn
Twitter