De visie op de digitale dienstverlening bij de waterschappen is op 1 juli 2016 aangeboden door Toine Poppelaars, bestuurslid Unie van Waterschappen, aan Digicommissaris Bas Eenhoorn.
In het Digikompas worden vragen beantwoord zoals: Wat geeft richting aan de digitale ontwikkelingen bij de waterschappen? Welke hoofdsporen zijn de overheden overeen gekomen op weg naar de i-samenleving? En hoe beïnvloeden deze het waterschapswerk?
Het Digikompas Waterschappen
Waterschappen werken elke dag aan veilig, schoon en voldoende water. Met behulp van digitalisering wordt samenwerking met de omgeving gefaciliteerd en toegankelijk gemaakt. Of je nu wilt weten hoe de zwemwaterkwaliteit is of wil meedenken over een dijkverbetering. Kansen die met de digitalisering van de waterschappen gegrepen worden. Toine Poppelaars: “Met deze visie hopen wij de bestuurders van dienst te zijn bij het maken van de keuzes op het gebied van de digitalisering en het hierop inrichten van hun waterschap.”
Vijf principes
Het Digikompas geeft richting vanuit vijf principes: Waterschappen zijn toegankelijk In de dienstverlening staan de wensen van de omgeving centraal. Waterschappen reageren alert Waterschappen stemmen hun handelen af met hun omgeving: luisterend, signalerend en open. Waterschappen werken samen; waterschappen zijn ontstaan door samenwerking en willen dit vasthouden. Samen een polder beheren of met elkaar een dienst inrichten maakt geen verschil. Waterschappen zijn transparant; een kijkje achter de schermen nemen kan en data zijn opengesteld voor hergebruik. Waterschappen zijn betrouwbaar; de informatie klopt en heeft oog voor privacy en informatieveiligheid.
Website Unie van Waterschappen