De markt trekt aan, het wordt gezegd, je leest het overal. Je ziet het echter nog niet terug in jouw portemonnee. Als je eindelijk besluit dit heikele punt bespreekbaar te maken, blijkt dat het nog niet zó goed gaat. De stijgende lijn wordt wel gezien, maar die is nog erg broos. De groei balanceert nog op een fragiel evenwicht. De orderportefeuille is gevuld, maar er zit nog ruimte in. Wil je echt geld zien, dan zit er niets anders op dan te solliciteren. Een korte rondgang op vooraanstaande vacaturesites deed mij verwonderen. Afgaande op de titel alleen wist ik niet meer wat ik ervan moest vinden. Inhoudelijk zit er veel overlap in de benoemde werkzaamheden, maar het zijn telkens andere functiebenamingen.
Zomaar wat titels die jou moeten verleiden om door te klikken:
- BIM modeleur
- BIM-engineer
- BIM-er
- BIM-aspectadviseur
- BIM-ontwerper
- 3D BIM-modeleur
- BIM-coördinator
- BIMmer
- BIM-trainee
- BIM-tekenaar
Ik zal mij voorzichtig uitdrukken, maar het niveau van de vacatureteksten kan met beperkte middelen wel wat verder omhoog. Natuurlijk doen bedrijven hun best, maar ik werd niet echt ‘gepakt’ door het verhaal. Cliché superlatieven worden te pas en te onpas in de tekst geslingerd. Saaie opsommingen wat ik, met mijn ambities én passie voor het vak, allemaal ga doen in deze dynamische werkomgevingen met aansprekende projecten van toonaangevende klanten in een professioneel vooruitstrevend team, waarin van alles en nog wat maar teveel om op te noemen hoog in het vaandel staat.
Het lijkt zo eenvoudig, maar het maken van vacatureteksten is een vak apart. Laat eens een keer een echte taalvirtuoos de tekst opstellen en ik weet zeker dat je direct bij je eigen bedrijf gaat solliciteren.
Diepbedroevende voorbeelden? Voorbeelden die jou direct tot schrijven hebben verleid? Laat het mij weten via: redactie@cadmag.nl.
Taaltekst-BIM’er ingenieur W. Barendsz
Lees hier de vorige column van Willem Barendsz