Bier is booming. Het aantal Nederlandse bierbrouwerijen is dat van onze Zuiderburen gepasseerd en nog steeds komen er elke maand nieuwe microbrouwerijen en bierfestivals bij. Speciaalbier vliegt van buurtcafé tot sterrenrestaurant met liters tegelijk over de bar en het is tegenwoordig vreemder als je geen ‘Untappd’ hebt, dan dat je geen Pokémons vangt.
De vele aspecten van ’s-lands meest gedronken alcoholische consumptie, zorgen voor uiterst interessante data. Al het bier dat op de markt is, wordt geproduceerd in een brouwerij met een zogenaamde accijnsgoederenplaats en andere toegekende vergunningen. Brouwerijen die hier niet over beschikken laten hun recepten elders maken (huurbrouw), maar om het bier ook daadwerkelijk te mogen verkopen zal er logischerwijs wel een heus bedrijfje opgericht worden.
De geproduceerde bieren zijn vervolgens per fust, fles of blik verkrijgbaar bij verschillende horecazaken, slijterijen, webshops, supermarkten of direct uit de tap van de brouwer op een van de vele bierfestivals die Nederland rijk is. Er bestaan verschillende soorten fusten, flessen en blikken. Elk met een inhoud die verschilt in volume en batchnummer.
Elk batchnummer moet te herleiden zijn naar de dagen waarop het bier gebrouwen en gebotteld zijn om een eventuele terugroepactie van de flessenleverancier om te kunnen zetten in daden. Of om te achterhalen hoeveel van welke serie hop, mout, gist of andere ingrediënten er de brouwketel in is gegaan.
Elke soort hop heeft (per oogst) haar eigen percentage ‘alfazuur’ en elke moutsoort haar eigen kleur (EBC). Combinaties van gebruikte ingrediënten bepalen het uiteindelijke alcoholpercentage en de bierstijl waar bieren mee geclassificeerd worden en welke (allergie) informatie er op het etiket moet staan. Daarnaast is het vanuit marketingoogpunt ook belangrijk om de totale presentatie van het bier zo aantrekkelijk mogelijk te maken.
Opvallende etiketten, flessen, doppen, bierviltjes, tafelkaartjes en ander promotiemateriaal wordt bij de vleet verzameld door hordes verzamelaars uit heel de wereld. Enorme databases, Excelsheets en kartonnen klappers bevatten nauwkeurige informatie over wie welk viltje nog mist en of er misschien iets geruild zou kunnen worden.
Het mag duidelijk zijn dat het onderwerp ‘bier‘ vanuit vele contexten te bekijken is. Of het nu gaat om het starten van een bierbrouwerij en de benodigde vergunningen (interessante casus voor de Omgevingswet), het bijhouden van ‘provenance’ door de hele keten (van brouwketel naar eindgebruiker), het beter kunnen bedienen van bierdrinkers (waar kan ik van welke brouwerij welk soort bier drinken) of verzamelaars (een online naslagwerk voor alle bierartikelen): met dit onderwerp kun je alle kanten op.
Hiermee lijkt bier (en alles eromheen) hét onderwerp om de Linked Data-leer op toe te passen. Tijdens het vijfjarig bestaan van het Platform Linked Data Nederland is dan ook besloten dat het tijd was om eens een onderwerp te nemen dat een grotere community kan enthousiasmeren om bij te dragen aan de ontwikkeling van Linked Data in Nederland. Het open sourceproject ‘Linked Bier’ (later gekscherend omgedoopt naar ‘DBeerPedia’) was geboren. Tijdens bijeenkomsten met en bij verschillende brouwerijen wordt (al proevend) op zoek gegaan naar het ultieme voorbeeld van Linked Data in de wereld van water, graan, hop en gist. Enerzijds gelinkt aan formele bronnen als de BAG en KvK, anderzijds aan bierreviews, foodpairing en andere ‘leuke’ data. Het zorgt ervoor dat we eindelijk met één query de relatie kunnen leggen tussen bouwjaar, rechtsvorm, gemiddelde beoordeling en wat je daar dan het beste bij kunt eten. Proost!
Untappd: https://untappd.com/
EBC: https://nl.wikipedia.org/wiki/EBC
Platform Linked Data Nederland: www.pldn.nl
Linked Bier: http://www.pilod.nl/wiki/Werkgroep_Linked_Bier