Bentley Systems heeft de overname aangekondigd van INRO Software, een wereldleider in multimodale transportplanning, verkeerssimulatie en software voor mobiliteitsvisualisatie.
De overname vergroot de mogelijkheden van Bentley op het belangrijke groeigebied van digital twins voor mobiliteit, net nu landen als de VS op het punt staan om een langetermijninvestering in infrastructuur te doen, en nu transportsystemen sneller aangepast moeten worden om in te spelen op zowel verstedelijkings- en koolstofreductiedoelstellingen als de overgang naar elektrische en autonome voertuigen.
INRO, gevestigd in Montreal, Quebec, Canada, draagt al langer dan 40 jaar bij aan de vooruitgang van mobiliteitssimulatie en -modellering voor grootstedelijke, regionale en nationale transport- en doorvoerbedrijven en planningbureaus. Tot de gebruikers van het multimodale simulatieaanbod behoren enkele van ’s werelds drukste vervoerssystemen en metro’s, zoals Transport for London, Transport for New South Wales, het Washington State Department of Transportation, de Zweedse transportdienst Trafikverket en het openbaar vervoerssysteem SPTrans in São Paulo.
De producten van INRO omvattenEmme , een multimodaal transportplanningssysteem voor stedelijke, regionale en nationale transportprognoses; Dynameq, een voertuiggebaseerd verkeerssimulatieplatform voor stadsbrede verkeersplanning; en CityPhi, een oplossing voor mobiliteitsvisualisatie die voorziet in datavisualisatie en visuele analyse van grootschalige datasets op mobiliteits- en geospatiaal gebied.
Het is nu mogelijk om INRO’s geavanceerde verkeers- en voertuigsimulatie te combineren met Bentley’s passagiers- en voetgangerssimulatie en civiele ontwerpsoftware, waaronder CUBE, Streetlytics, LEGION en OpenRoads. Hierdoor bevindt Bentley zich in een zeer sterke positie als het gaat om het leveren van uitgebreide digital twins van multimodale transportsystemen op grootstedelijke, regionale en nationale schaal.
Digital twins voor mobiliteit doorontwikkelen
Als het gaat om de prestaties, betrouwbaarheid en toegankelijkheid van vervoerssystemen, proberen stedenbouwkundigen inzicht te krijgen in de aanhoudende gevolgen van de nieuwe kansen en uitdagingen op het gebied van particuliere en gedeelde mobiliteit, de bereidheid tot fietsen of lopen, autonome voertuigen die met elkaar worden verbonden en de mogelijkheden voor tolwegen. Van oudsher werd er slechts beperkt gebruikgemaakt van tools voor transportmodellering en dat gebeurde vaak op geïsoleerde en incidentele wijze. Op dit moment bieden digital twins voor mobiliteit echter tal van voordelen en deze kunnen voortdurend worden bijgewerkt op basis van de actuele bouwkundige omstandigheden en waargenomen verkeersgegevens. Digital twins van mobiliteit brengen deze functies samen, zodat infrastructurele planning en simulaties altijd bruikbaar blijven tijdens de technische, bouw- en operationele fase.
De pandemie heeft geleid tot meer veerkracht met betrekking tot het behoud van duurzame en groene modellen en simulaties van planning- en engineeringmodellen. Dit leidt tot doelgerichtheid, zelfs tijdens onvoorziene gebeurtenissen. De prioriteit ligt bij ‘beter terug bouwen’. Daarbij is men steeds meer gaan inzien dat de meest economische manier om de infrastructuurcapaciteit te vergroten en tegelijkertijd de noodzakelijke energietransitie naar klimaatbestendigheid te bewerkstelligen, bestaat uit het optimaliseren van het gebruik, de vormgeving en de levensduurverlenging van bestaande mobiliteitsvoorzieningen. Tegelijkertijd dienen er geïntegreerde en aantrekkelijke opties voor openbaar vervoer te worden toegevoegd.
Deze vereiste vormt nu de basis voor digital twins voor mobiliteit. Deze moeten vaak multimodaal zijn en beschikken over gedetailleerde, dynamische verkeersindelingen en agent-gebaseerde methoden voor waarheidsgetrouwheid. Daarnaast moet het mogelijk zijn om deze op te schalen naar systeembreed en regionaal niveau. Dit zijn de unieke kenmerken van INRO. Als marktleider op het gebied van infrastructurele digital twins beschikt Bentley’s iTwin-platform nu over de best gevalideerde, geaggregeerde en individuele voertuig- en voetgangerssimulatie. Hierdoor komen er op het platform verschillende aspecten samen: continue landmetings- en realiteitsmodellering in 3D/4D, civiele techniek en projectoplevering, en prestaties van bedrijfsmiddelen en netwerken. Uiteindelijk is het de uitdaging voor digitale steden om te zorgen voor tijdsbesparing voor hun inwoners, terwijl ze tegelijkertijd oplossingen bieden voor het oplossen van files en het verbeteren van de klimaatbestendigheid en de veiligheid.
“We zijn blij INRO te verwelkomen bij Bentley Systems”, aldus Robert Mankowski, senior vice president, digital cities, Bentley Systems. “Professor Michael Florian en zijn team leidden het onderzoek naar geavanceerde multimodale methoden voor netwerkmodellering die hielpen bij het opzetten van zeer geavanceerde mobiliteitssimulatie. De komende tijd neemt zijn zoon Dan de leiding over de toekomstige doorontwikkeling van de software voor onze digital twins voor mobiliteit. Met de overname van INRO en diens team van wereldklasse kan Bentley Systems steden en regio’s nog sneller digitaliseren om ‘beter terug te bouwen’!”
Dr. Michael Florian, oprichter van INRO, zei: “Bentley is een erkende marktleider in transport gedurende de gehele infrastructurele levenscyclus, van planning en ontwerp tot zware civiele bouw en wegennetwerkmanagement. Mijn collega’s en ik zijn blij lid te worden van Bentley en om diens visie te realiseren die wordt gedeeld door duizenden steden en stedelijke regio’s over de hele wereld, waar het gaat om het verbeteren van de duurzaamheid en kwaliteit van leven.”
https://players.brightcove.net/5209582030001/SkqSbCcQW_default/index.html?videoId=6248997878001