De Belgische scale-up Aproplan heeft een investering van vijf miljoen euro opgehaald. Het techbedrijf richt zich op de digitalisering van processen in de bouwsector.
Fortino Capital leidt de Series A-ronde en investeert samen met de bestaande investeerders, waaronder Inventures, Matexi en de mede-oprichters van Showpad Pieterjan Bouten, Louis Jonckheere en Peter Minne. Met de opgehaalde investering kan Aproplan zijn marketing- en verkoopteam verder uitbouwen en nieuwe functies ontwikkelen om de gebruikerservaringen van klanten te verbeteren.
Aproplan lanceerde zijn applicatie in 2012 om de bouwsector te helpen met tijds- en kostenbesparing door middel van een gedeelde digitale interface en database. De oplossing van Aproplan vervangt pen en papier door tablets en smartphones, waardoor bouwprojecten snel, eenvoudig en nauwkeurig kunnen worden opgevolgd en afgehandeld. Zo kunnen aannemers, ingenieurs, architecten en klanten met elkaar communiceren, lopende bouwprojecten automatisch bijhouden en vastleggen, en erover rapporteren.
De investering laat zien hoe snel de, oorspronkelijk langzaam bewegende, bouwsector groeit en digitaliseert in Europa. Verschillende bedrijven in de bouwsector, waaronder BAM, Besix en CFE, gebruiken Aproplan al om hun bouwplaatsen te beheren.